Lite hjärtefrågor

Denna helg är det kongress för miljöpartiet i Karlstad. Jag är inte där, utan hemma i Norrtälje, men som en liten hälsning till mina partikamrater i Karlstad, och inte minst till Inrid, Douglas och Bosse, som är där från Norrtälje, så tänkte jag uppmärksamma lite frågor som gör mig till miljöpartist. Några ståndpunkter jag har som helt enkelt är väldigt miljöpartistiska och inte gör mig till något annat. Troligen Socialdemokrat, Centerpartist eller Folkpartist.

Låt mig börja med en fråga som naturligt kommer upp apropå de partier jag listade ovan. Miljöpartiet brukar få kritik för att vi vägrar att ställa oss till ett bestämt block. Låt mig nu förklara varför jag helhjärtat ställer mig bakom denna vägran.
Verkligheten passar inte blockindelningen.

Det finns ett gammalt talesätt som hävdar att om militärer upptäcker att verkligheten och kartan skiljer sig åt så hävdar de envist att det är fel på verkligheten. Låt mig först tala om att jag känner några militärer och de är betydligt klokare än så.

De enda som gillar blockindelningen är de som är så tydliga i sina vänster eller högervärderingar att de ser politiken som ett krig mot den andra sidan. Och de är ganska få. Jag träffade inte en enda väljare under alla mina dagar i valstugan i höstas som tyckte det var bra att det bara fanns två tydliga alternativ i valet.  De allra flesta i Sverige idag är anhängare av en slags mittenpolitik och ser bra drag hos båda “blocken”. Vilket även gäller miljöpartiet som parti.

Katrin Kelos på Aftonbladet menar att det mest irriterande draget hos miljöpartiet idag är att vi inte tar ställning i vilket block vi tillhör. Ett av de mer irriterande dragen hos Katrin Kelos är att hon vägrar inse varför vi inte gör det.

Jag tror det blir för långt att gå in på nästa fråga just nu. Gör det senare idag istället.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

