Lite vardagsmatematik

Detta inlägg tillägnas våra direktörer, vår regering och den radikal-liberala tankesmedjan Timbro

Jag skrev ju häromdagen om Timbros idé för att få ned arbetslösheten, och anledningen till att just den idén inte är så där vidare värst smart.

Låt mig nu komplettera det inlägget.

I våras hade jag nämligen planer på att starta eget. Nu blev det inget företag, men genom att leta igenom min inbox (min hårddisk drabbades ju av en oavsiktlig radikalstädning för två veckor sedan så där fanns inget kvar) hittade jag den budget jag då la för personliga utgifter. Den får tjäna som grund för att beräkna hur lågt minimilönerna kan sjunka innan det blir jobbigt på allvar.

Här följer existensminimun á la moi:

Typ av utgift Kostnad
Hyra 3500 kr
Övriga boendek. 700 kronor
Mat 1 500 kr
Kläder 300 kronor
Hygien och hälsovård 530 kronor
Sport och fritid – kronor
Lokala resor 1 000 kronor
Facklig avgift – kr
Olycksfallsförsäkring 112 kronor
Tidning – kronor
Mobiltelefon 250 kronor
Summa 7892 kronor

 

Swedbankens ekonomer som varje år undersöker folks boendekostnader hävdar 900 kronor i övriga boendekostnader, jag vågade inte sänka den så mycket med tanke på att jag nu räknat in hemförsäkringen där. På samma sätt har den relativt höga posten för hygien och hälsovård sin förklaring i att tvätt räknats in där. Den höga kostanden för resor beror på att jag räknat med att man måste ha månadskort, eftersom man alltså inte har råd med bil. Ska man hälsa på släkten som bor lite längre bort blir det också att ta bussen, som ska räknas med där. Dessutom kostar ofta ett månadskort uppemot tusen kronor (även om det är billigare här i Stockholms län).

Lägg dock märke till att 250 kronor i månaden för mobilen är inte mycket direkt, att man inte har råd med någon tidning, att man inte har råd med facket och att man således inte har råd att se om sitt hus i tid med tanke på eventuell arbetslöshet och gå med i någon a-kassa. Man har inte heller råd med gym eller liknande, någon sådan avgift är inte medräknad.

Om man kör denna inkomst mot ekonomifakta.se, hemsidan jag nämnde igår får man att för en person född 1991 träffar en lön på 9 400 kronor ungefär mitt i prick. Ska man ha råd att ta hand om sin hälsa på ett gym och gå med i Facket/A-kassan också lägger detta på 840 kronor på kostnaderna. Ska man kunna ta bilen till jobbet lägger det på en tusenlapp. Det innebär att lönen måste upp i 10600 respektive 11900 kronor.

Behöver jag bli tydligare?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

