Ett enda ord som säger allt

Det finns ett, jag skriver ett, ord som på en gång sammanfattar varför jag åtminstone försöker behandla även mina politiska motståndare, alltså just nu Alliansregeringen, eller i övrigt personer som argumenterar för en annan politik än jag, med respekt. Jag säger inte att jag alltid lyckas, men jag försöker i alla fall. Framförallt försöker jag alltid argumentera med sakargument, diskutera sak och inte person.

Man är inte en idiot för att man är moderat. Man har andra värderingar än jag och jag kan ifrågasätta dem, få dem att låta så löjeveckande som möjligt (vilket i mitt tycke inte är så svårt) men jag kommer aldrig aldrig aldrig att medvetet framställa en moderat, kristdemokrat eller sverigedemokrat som en imbecill idiot. Utvecklingsstörd, mentalt handikappad, miffo, vad ni nu vill använda för uttryck. Jag kan inte respektera en person som säger som en person jag träffade på gymmet, att det är bra om en moderat är radikal för då framstår han som så rubbad som han faktiskt är. Jag kan aldrig respektera ett sådant synsätt.

Ett enda ord alltså.

Berlinmuren.

Nazisternas illhjärningar, där över 10 miljoner människor dog i koncentrationsläger, varav 5-6 miljoner judar (varför man inte pratar om de Romer, homosexuella, intellektuella, regimkritiker e.tc. som också dog förutom judarna vet jag inte men jag kan gissa och det är ingen rolig gissning). Nazismen i kombination med Versailles-freden födde ett krig som dödade 40 miljoner människor.

Berlinmuren är det yttersta beviset för en regim som vad vi vet, mörkertalet är rätt ohyggligt, dödade 250 miljoner människor. Ett regimsystem som dessutom i lätt förändrad form fortfarande dödar människor i östra Asien.

Det går inte att försvara. Berlinmuren går inte att försvara. En från början 3 meter hög mur (den blev högre sedan) som följs av elektrifierad taggtråd, ett område med minor och ett gissningsvis 10-15 meter brett område där växtligheten är bortröjd för att vakterna i de vakttorn som är utplacerade ska få fritt skottfält. Sedan ett område med hundar, mer taggtråd, och en tre meter bred mur på andra sidan.

Vad är det för förskräckliga kriminella som bevakas på detta fruktansvärda sätt?

Det var Östtyskar, speciellt Östberlinare, som kunde få lust att flytta till västtyskland.

Jag har precis sett en dokumentär på SVT-play om just Berlinmuren (rekommenderas för övrigt) och när jag ser hur Östtyska regimen hanterade sina egna börjar jag nästan gråta.

Att förtrycka ett helt folk, mörda miljontals människor för att du ska få behålla makten. Det kan inte vara okej.

Låt mig erkänna en sak.

Den personen må vara den mest hundraprocentiga miljöpartist du har träffat i övrigt, jag skulle endast med största självövervinnelse möjligen kunna hälsa på det kräket!

Vi må vara ett antal personer som är förbannade på alliansregeringen, men vi får aldrig glömma att detta hände långt under 100 mil från Skåne för bara lite mer än tjugo år sedan. Om ni tittar i bloggarkivet för februari finns det en rätt nytagen bild på mig där. Jag ser väl inte direkt lastgammal ut va? Jag har (några få) minnen av perioden kring då berlinmuren föll. Äldre än så. längre bort än så är det inte.

En regering som vi inte sympatiserar med är en sak, men vi ska vara DJÄLVIGT glada för att varken bli fängslade eller dödade för den saken skull. Eller inspärrade i vårt hemland i fall att vi fick lust att emigrera.

Jag är stolt och glad över att leva i en demokrati, det gör mig också sorgsen när man tar den för givet och inte värdesätter den. Och för de som kan, bidrar till att förändra den saken.

Mitt ringa bidrag är att ha fått med en person i familjen som flytt från ett sådant land. Och det är ju inte så mycket att skryta med. Men andra gör desto mer. Och de allra bästa med Sveriges regering, oavsett partfärg, är att den valt via demokratiska val som gått åtminstone skapligt shysst till (även om det förekommit mindre oegentligheter).

Jo en sak till. Det skulle aldrig falla mig in att röstskolka, utom från kyrkovalet, även om jag inte skulle vara partipolitiskt engagerad. Hittar du inget parti, rösta blankt, men låt för … inte bli att rösta!

PS. Kan för övrigt avslöja att jag röstat på Kristdemokraterna en gång. Till Landstinget. Det trodde ni inte va? DS.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

