Vad är likheten…

…mellan en journalist och en tidig miljöpartist av genomsnittlig gröna-vågen-sort.

Jo, båda talar för de egna leden i rätt stor utsträckning. Jag har träffat sådana människor i en del andra sammanhang också, men just dessa är de jag kommer att nämna nu, mycket beroende på att det är den första gruppen jag huvudsakligen tänkte skriva om.

Det händer, väldigt sällan men dock, att jag får som en uppenbarelse. Innan ni tror jag inte bara blivit smått religiös utan helt gudfruktigt bindgalen ska jag säga att dessa uppenbarelser har intellektuell karaktär snarare än religiös. Även den enda gång den berörde ämnet religion.

Jag fick en sådan uppenbarelse idag. Just när jag kom på detta med journalisterna.

Titta till exempel på de i mitt tycke fullständigt otroliga skriverierna om HKM Carl XVI Gustaf i inte minst Aftonbladet där han kort och gott rubriceras som Kungen (vem annars i Sverige skulle omämnas med bara titeln för övrigt!?!).

Vad vet vi? En gangsterboss kan eventuellt ha bilder på Kungen när han går på strippklubb. Detta är en skandal, sådant får inte förekomma i det moderna Sverige, Kungen ska abdikera och där med jämnt.

Är det inte några saker vi bör undersöka först? Ska man inte kolla om bilderna överhuvudtaget finns först? Om nu inte bilderna finns, ska vi inte undersöka om det är en plakat full konung med cigarr i ena mungipan som stoppar dollarsedlar i damens trosor eller en över måttan generad konung som tyst för sig själv svär över att han inte i tid skaffat sig mognare vänner vi ser på bilderna?

Det finns två sätt att se på detta. Antingen kan man fnysa åt löpsedlarna och med en menande suck och tillhörande ögonbrynshöjningar konstatera att man är glad över att inte behöva betala 10 spänn för att läsa denna hopplöst överdrivna artikel eftersom man inte köper skräpet.

Eller så ser man det som att dessa artiklar är oerhört skickligt randade med ett par riktigt snygga dragningar som sätter pricken över i:et och kanske rent av kan ge stora journalistpriset, speciellt om man hittar en vinkel som gör att så många som möjligt vill läsa en artikel som egentligen handlar om en icke-nyhet. Genom att dessutom lägga in lite journalistslang (tack för denna utökning av mitt ordförråd Jan Guillou) visar jag tydligt vad skillnaden är mellan dessa två.

Visst är det bra med stora upplagor, men alla priser som tilldelas journalister är mig veterligen priser som de får av andra journalister. Mig veterligen förekommer det inga “galor” där man utser årets bästa artikel där vanligt folk får rösta. Journalister skriver så det ska se bra ut i journalisters ögon. Speciellt gäller detta dagspressen och kan jag tänka mig en del av nöjesjournalistiken (min bekant i veckopressen får ursäkta). Det är lite annorlunda med fackpressen, tyvärr inte riktigt så annorlunda som jag skulle vilja, men lite annorlunda i alla fall.

Det samma gäller gröna-vågen anhängarna som pratade sig andfådda om biodynamiskt odlade grönsaker i kollektivhushåll med självhushållning. Det lät jättebra. I deras kollektivgrannars ögon. De som inte höll med smålog i smyg åt galningarna.

Jag skulle nog också ha gjort det. Om jag varit född då, vilket jag inte var. Det miljöpartiet började med kring år 2000 var att göra sig själva mer och mer regeringsdugliga genom att prata om energieffektiva hyreshus istället för att leva i kollektiv. Man pratar om möjligheten att ha ett vindkraftverk på tomten (vilket en del redan har) och sälja överskottet när det blir något istället för biodynamiska grönsaker. Man pratar om köttfria måndagar istället för att leva på morötter och sallad.

Man pratar helt enkelt till de som inte är så jättetända på grön politik, istället för att eftersträva ryggdunkningar från de egna leden. Vilket jag anser är ett stort steg framåt.

Samma process har journalisterna tvingats in på genom bloggar och alternativa medier. Synd bara att det går så … långsamt.

När ska det införas ett pris till en tidning, en journalist eller till en viss artikel där det inte sitter en journalist i jurryn? Om någon hittar något sådant: Tipsa mig om var man kan ansöka om att vara med i Jurryn, för då är jag på!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

