Det här läser du inte i datorpressen

Och med datorpressen menar jag inte internetsidor eller så, utan fackpressen om just datorer.

Om du tittar efter den bästa datorprocessorn idag, även med tanke på priset, kommer från Intel. I den kampen är AMD chanslös. Det lär du ganska lätt hitta i datorpressen där tester med bästa processorn och bästa budgetval av processor är regelbundet återkommande i just denna gren av pressen.

Men det du inte läser i datorpressen är att om du köper en bärbar dator och inte har särskilt gott om pengar bör du hålla utkik efter en dator med AMD-processor. Det kan också fungera med en dator med Intel processor, men kolla noga.

Förklaringen är grafiken.

Ganska många enklare datorer med Intel-processor har nämligen olika varianter på Intel-grafik. Det är inte roligt. Jag vet. Jag har nämligen Intel-grafik (GMA 4500 närmare bestämt) på den dator jag använder när jag skriver detta. Det är inte roligt. För något år sedan kom Ferrari med ett gratisspel där man kunde provköra deras bilar via datorn. På min dator blev det inte 15-20 fps (frames per second, bilder per sekund) utan mera 3-4 spf (seconds per frame). Sims 3 är förvisso spelbart, men flyter inte. STCC 2 från 2000 flyter men kunde flyta bättre. Detsamma gäller till exempel Voddler. Nu finns numera de uppdaterade versioner av min grafik, GMA4500HD och GMA X4500. Men dessa lär inte nå några större höjder.

Om du däremot köper en enklare dator med AMD-processor har de ganska troligt ATI grafik, till exempel ATI HD Radeon 6650-grafik. Och då snackar vi helt andra grafikprestanda.

Helheten är alltså bättre på datorn med AMD-processor eftersom Intels grafikchipset är så pass dålig. Sedan kan du hitta en dator med Intel-processor och grafik från ATI eller Nvidia också. Då är det bara att slå till.

Sedan är det ju det där med helheten igen. Aldrig mindre än 2 GB RAM för nyttoarbetet, titta efter hur mycket minne grafiken vill ha. Själv har jag till exempel bara lite drygt 1 GB RAM minne i praktiken (men jag har äldre dator som inte har Windows 7) eftersom jag har 2 GB RAM-minne men upp till 732 MB vill grafiken ha.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

