Måste man vara så otrevlig mot telefonförsäljare?

Svaret är: Nej, inte om säljaren är en säljare.

Problemet är att det är de blott alltför sällan.

De som ringer och erbjuder rakhyvlar, medlemskap i bokklubbar, mobiltelefonabonnemang, elabonnemang/elavtal eller prenummerationer på underkläder allt som oftast är nasare. Eller hästhandlare som de också kallas.

En säljare erbjuder en produkt som passar in på kundens önskemål samtidigt som det också är rätt produkt med tanke på säljarens lönsamhet. Alltså en produkt med bra förtjänst, som man har mycket av på lager eller liknande. En säljare kan också välja att ge dig som kund en bra deal med baktanken att då kommer du tillbaka (och inbringar mer pengar nästa gång).

En nasare däremot ser till att sälja på dig en produkt som du egentligen inte behöver. Gärna till en kund som inte är smart nog att utnyttja ångerrätten, eller inge ett sådant förtroende att man inte kommer att tänka på den varianten på allvar.

Gränsen mellan dessa båda är förstås flytande och även säljare kan glida iväg åt nasarhållet. Men en viktig skillnad är att en säljare verkligen arbetar enligt principen att kunden (nästan) alltid har rätt. Utgångspunkten är alltså att det finns ett behov hos kunden för åtminstone en liknande produkt.

Telefonsäljare är ofta utbildade att vara klockrena nasare. En som ringde mig ikväll var en mycket välutbildad nasare. Hon frågade mig alltså inte om jag ville gå med i en pocketbok-klubb. Hon frågade om jag hade någon bok av Johannes Kepler (man frågar alltså inte om jag vill ha en bok, man förutsätter att jag vill ha en och frågar om en viss bok passar). När jag märkte att hon inte förstod vinken när jag svarade att nej, jag har inte läst någon bok av honom och hade inte tänkt göra det heller utan då raskt gick på i sin samtalsmall sa jag med något höjt röstläge och ganska långsamt “Nej tack”. Då tyckte jag hon var otrevlig och undrade om jag tyckte hon hade behandlad mig illa.

Det hade hon kanske inte. Men som nasare måste du vara beredd på att folk måste ta till brösttoner för att få stopp på dig. Antingen får du skaffa dig teflonöron så skiten rinner av.

Eller så får du byta jobb. För min del gärna det senare. Jag hör av mig när jag vill ha en produkt. Då vill jag sannolikt inte ha den produkt ni erbjuder eftersom det oftast är skit ni säljer. Och är det inte skit ni säljer så tycker jag inte om uppdragsgivarens affärsmoral eftersom han anlitat er.

Appopå sådana saker, fick ett spam med reklam för den rakhyvel jag redan har (och är nöjd med). Sådant är lite irriterande.

Så, nu har jag fått skriva av mig lite, så nu hoppas jag resten av kvällen blir bättre!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

