Uppochnedvända världen

Om man jämför motorcykel och bil så är motorcykeln det fordon som används mest till nöje och bilen det fordon som används mest till praktisk vardagstjänst. Är det någon som inte håller med mig kan den personen tala om det i kommentarsfältet.

Med tanke på det är det ganska intressant att jämföra många av våra biltidningar med åtminstone en av våra motorcykeltidningar. Allt om MC.

I Allt om MC händer det nämligen rätt ofta, framförallt för några år sedan när jag följde den tidningen bättre än jag gör nu, att en motorcykel vinner därför att det är den hoj som fungerar bäst i vardagen.

Det händer knappt i Vi Bilägare en gång att det händer på bilsidan.

Vilket är ganska intressant.

Nu för inte så länge sedan fick jag ett nytt belägg för att biljournalister är ett underligt släkte som många gånger bedömer bilar ur de mest märkliga synpunkter.

McLaren F1 till exempel är legendarisk. Bland annat för dess kompromisslöshet. Ljudisolering saknas, det krävs att man påverkar tre olika strömbrytare för att starta motorn och att kliva in i bilen är lite speciellt eftersom man sitter i mitten. Det är i och för sig kanske idealiskt med tanke på att känna balansen i bilen, men det innebär också att den är svår att komma in i och ut ur. Bilen är tresitsig och föraren sitter i mitten. Med bilen följer två headset. Ljudnivån gör det nämligen omöjligt att kommunicera med dina medpassagerare på något annat sätt.

Förarergonomin är hemsk med tjugofem identiska knappar där man alltså måste läsa texten för att se vad som står där.

Bilen är som klippt och skuren för män i alla åldrar som vill känna sig som attackpiloter, men till vardags torde det helt ärligt vara en av världens värsta skitbilar.

En annan bil som fått mycket beröm är Ferraris 458 Italia. Den är inte fullt lika kompromisslös men det är en sportbil. På gatan är den inte lika kul.

Sedan har man då McLarens nya skapelse MP4-12c. Modellbeteckningen är lika rolig som en börsnotis och alla som är ute efter att ha en bil att leka med, göra shyssta burnies till exempel (för er som inte är biltokiga; en burnies är när man tar en lång svepande kurva med en mjuk sladd och konstant rykande bakdäck) är denna bil förfärlig. Sådana övningar sätter nämligen elektroniken stopp för.

För den som vill köra fort är det däremot en sanlöst fin bil och komforten är mycket bättre än i t.ex. Ferrari. En Rolls-Royce i slankare sportkostym och med mer pulver helt enkelt. Det gör att Fifth gear inte alls gillade bilen eftersom den inte var rolig (de fick den inte heller att gå så fort) medan top gear konstaterade att den går att köra riktigt riktigt fort med.

En bil som går att köra riktigt riktigt fort med och som har så hög komfort att den duger till vardags, är det en dålig bil? Kanske för alla som knarkar motorljud, men för oss som har en något mer sansad syn på saken?

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s