Det här med proportioner…

År 2005 tog 1516 personer livet av sig i Sverige. Det var den nyaste uppgift jag träffade på. Varje dag (?!) dör det runt 10 000 personer i världen till följd av svält (om det inte är ännu fler). År 2001 dog det 1800 personer vid olyckor i hemmet (jo jag vet att uppgiften är gammal).

Enligt de senaste uppgifterna på Aftonbladet.se har ett knappt 40-tal uppgifterna dött i Oslo. 25-30 av dem på grund av en galning som klätt ut sig till polis och öppnat eld på en strand. Sju personer i bombdådet i regeringshögkvarteret i Oslo.

Visst är det förskräckligt med det som hänt i Norge och visst har jag gjort vad jag kunnat för att kolla så min kompis från gymnasiet som bor i Norge mår bra (har inte fått något klart besked). Men det hindrar inte att jag är helt övertygad om att man spelar eventuellt politiskt motiverade gärningsmän i händerna genom att ge alla sådana här “terrordåd” en sådan enorm uppmärksamhet.

Som en konsekvens av detta skriver jag inte mer än så här. Men jag hoppas nu att alla de 15 personer som rapporteras skadade efter explosionen överlever.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

