Lite eftertanke

När jag skriver detta är det 93 döda i Norge, om jag inte minns fel i hastigheten.

I förhållande till 11 september 2001 är massakern på Utøya och bombdådet i Oslo en värre katastrof för Norge om man kompenserar för den rätt väl tilltagna skillnaden i folkmängd.

Det gör att det jag skrev i mitt förra inlägg ter sig mer än lovligt barnsligt. Jag erkänner det rakt av.

Jag tycker också att det är skönt att dessa illjärningar gjordes av en högerextrem norrman, inte en grupp muslimer med förmörkade kvasi-religiösa motiv. Den vägen får inte Fremskrittspartiet och våra svenska Sverigedemokrater vind i seglen utan får istället en del att förklara.

Kanske börjar man till exempel kräva av Sverigedemokraterna att de börjar prata mer om sin politik och mindre om hur de baktalas av svenska medier för att de föreslår politiska åtgärder som ingen annan vågar föreslå även om de egentligen är nödvändiga (men de säger inget om vilka åtgärder det handlar om).

Dessutom börjar det den vägen bli intressant att titta på t.ex. den muslimska extremiströrelsen inte är den som för närvarande dödar i Skandinavien. Det är olika fascistiska/nationalistiska organisationer (“extremhöger”).

Det minsta vi kan begära i det läget att de konservativa/höger populistiska partiet vi har i Sverige börjar prata om vilket politik de vill föra, inte hur baktalade de är.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

