Utveckling

Man brukar ju säga att utvecklingen hela tiden går framåt, att allting blir bättre och bättre.

Sedan finns det skeptiker, som undertecknad, som förhåller sig lite mer kritiskt till utvecklingen och menar (t.ex.) att det många gånger är frågan om inveckling snarare än utveckling. Man gör alltså saker mer komplicerade, i hopp om att någon dum jävel ska förutsätta att de därmed är bättre, trots att det i många stycken är tvärt om!

Det resonemanget känns väldigt abstrakt om man inte kommer med några konkreta exempel. Låt mig därför komma med några konkreta exempel på utveckling kontra inveckling.

Först tar vi utvecklingen: På min mobil har jag laddat ned appen RealCalc. Det är underbart. Istället för att rota i skrivbordslådorna när jag behöver en miniräknare tar jag fram mobilen i trygg förvissning om att den miniräknaren klarar med bred marginal det jag vill använda miniräknaren till. Helt plötsligt har jag en miniräknare i mobilen där jag kan bestämma antalet decimaler den ska visa, kan skriva 87000000 som 8,7 x 107 vilket är mycket bättre när man vant sig eftersom man slipper stå och räkna nollor och vara säker på att ta fel minst var femte gång (när man skriver så stora tal som i en blogg skriver man ju 87 000 000 men miniräknare har ju ingen mellanslagstangent). Plus då en sådan enkel sak som att RealCalc prioriterar, vilket är nog så väsentligt. Eller att jag slipper råka ut för att talet är för stort eller för litet för att räknaren ska kunna visa det.

Att en sådan app fungerar på mobilen beror delvis på att mobilen är en touchmobil. Det skulle helt enkelt inte fungera med en mobil med fysiska knappar. Just touchen gör dessutom att jag kan ha stora fina siffror när jag ska ringa ett samtal och ha stor fin display att titta på video på om jag skulle vilja utan att mobilen blir stor som ett hus. Då är dessutom min skärm med dagens mått mätt ganska liten, 3,2”.

När vi då är inne på miniräknare kan man ju istället köpa en mus med inbyggd miniräknare. Som den här. Det är exempel på inveckling. Musen blir sämre som mus betraktad, miniräknaren är samma primitiva stycke som vi haft i 30 år nu som inte kan räkna plus och gånger i samma tal som folk med mera. Man har alltså byggt ihop en dålig mus och en dålig miniräknare och får då en riktigt sunkig produkt.

Där har utvecklingen inte gått framåt. Man har bara krånglat till det för sig. Det är inveckling snarare än utveckling.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Utveckling

  1. Mattias skriver:

    Det jobbiga med minirälnarmusen är att det inte bara är en dubbelt dålig produkt – den är illa modellerad på ett sätt som antyder att tillverkaren inte ens tror på sin egen produkt.
    Sorgligt…

Kommentera

