Dammsugarbekymret mindre än befarat

Jag skulle tro att de flesta som läser detta någon gång har besökt ett större elektronikvaruhus, typ El-giganten, OnOff, Siba eller liknande butiker och då drabbats av en vid det här laget smått klassisk problematik.

30 á 40 olika modeller av dammsugarpåsar. Vilken passar just min dammsugare då???

Problematiken är inte ny. Den självklara lösningen är, visade det sig när jag gjorde en koll nu på morgonen, inte heller ny!

Lösningen är också när det kommer till kritan lite mer avancerad än man först kan tro.

Lösningen är att konstruera en dammsugarpåse på ett sådant sätt att den automatiskt blåses upp och därmed anpassar sig efter varje dammsugares specifika utseende på insidan. Den vägen kan man göra en dammsugarpåse som passar många dammsugare.

Det bästa är kvar.

Den påsen finns redan. Samtliga dammsugare lanserade av Elektroluxgruppen (Elektrolux, Volta, AEG och Tornado) samt Philips efter 1995 har just en sådan påse. Den heter för övrigt s-bag.

Har man alltså köpt en dammsugare av dessa märken under de senaste 16 åren (och inte köpt den på rea) och som har den här loggan:

S-bag-logotypen

ska man alltså ha en bestämd dammsugarpåse som går att köpa på Coop, El-giganten eller Elektrolux Home-butiker, samt troligen en massa andra ställen som jag inte har kläm på. Ganska många större ICA-butiker till exempel skulle jag tro.

För mig gör detta ett val något lättare (nämligen valet av dammsugare) för jag kommer då inte att köpa en dammsugare som kör med en annan påse. Varför krångla till det i onödan för sig? Dessutom är dessa påsar försedda med en patenterad mekanism som gör att det finns ett lock som man skjuter för när man byter dammsugarpåse så virvlar det inte ut damm.

Det här är utveckling i min smak! Att lösningen dessutom funnits längre än jag trodde gör inte saken sämre om ni frågar mig.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dammsugarbekymret mindre än befarat

  1. Köper man en ”piratpåse” finns det förberett en ”shopping memo” i överkant på kartongen. Sätt upp den på kylskåpet och ryck bara ned den när du går till ICA/El-giganten och handlar nya. Så behöver du bara lämna den till den trevliga personalen och fråga dem ”har ni en sådan här?”

    Genast har du sparat både tid och irritation.

    • foto136 skriver:

      Förvisso, som med våra Menalux 1800, som piratvarianten av s-bag heter hos oss. Men eftersom s-bag är en standardpåse så minskar det i alla fall krånglet. Och med en piratpåse får du inte det smarta locket. Så jag tycker nog i alla fall att s-bag är ett vällovligt initiativ.

Kommentera

