Feltänk

Den typen av motorcyklar som av knuttar kallas för R-hojar kan vara väldigt intressant att studera även om man inte kör dem. Bara en sådan sak som att samma typ av motorcykel kan kallas R-hoj, racemotorcykel eller sportmotorcykel. Det mest intressanta är att när riksmedia pratar om sporthojar visar en närmare granskning att de med sporthoj menar typ hälften av marknaden. Riksmedia kan till exempel mycket väl få det till att Honda CBF1000 eller BMW R1200RT är sporthojar vilket är intressant eftersom den förstnämnda är utvecklad med fokus på säkerhet och allroundegenskaper och det andra är en långfärdsmotorcykel. Ordet “sport” har här blivit totalt värdelöst. Det är ungefär som att beskriva alla bilar som har kraftigare motorisering än 15 kg/hk som sportbilar. Det skulle t.ex. innebära att Volvo V70 II skulle klassas som sportbil… För att återgå till motorcyklarna så är det ju en viss skillnad på 130 hk i 220 kg motorcykel (motorcyklarna jag nämnde ovan) och 180 hk i 190 kg motorcykel (1000 kubiks R-hoj).

En annan intressant sak med R-hojarna är att de allt som oftast har fullt justerbar fjädring/stötdämpning och det kan ge en del intressanta uppgifter.

Fullt justerbar fjädring/stötdämpning innebär att man kan justera tre saker: Fjäderförspänning, kompressionsdämpning och returdämpning. Fjäderförspänning reglerar hur hårt spänd fjädern är, kompressionsdämpning reglerar hur mycket stötdämparen håller emot när den trycks ihop och returdämpning är med hur stor kraft stötdämparen hjälper till när den dras ut.

Fjäderförspänningen reglerar man för att anpassa fjädringen till förarens vikt. Vad beträffar de två övriga så har jag en benägenhet att förväxla dem i huvudet, men en av dem får inte vara för mjuk för då blir komforten lidande, den andra reglerar hur fort man kan köra. Det viktiga med det hela är detta: Hårdheten på fjädrarna reglerar i stort sett inte alls hur fort man kan köra med bilen/motorcykeln. Det är dämpningen som bestämmer det.

Detta leder till två slutsatser:

1. “Sportigt hård fjädring” är reklamfloskler/en klyscha. Hårdheten på fjädringen reglerar hur tungt du kan lasta, inget annat.
2. Antingen är en bil komfortabel och bra lämpad för normalhastighet, eller för hög hastighet. Det som är bra i hög hastighet är inte bra i normalfart. Att bedömma en bils fjädring/chassi på hur fort man kan köra med bilen är alltså inte särskilt vettigt. Sorry, Sveriges mutorjournalister!
3. Brabus varianter av Mercedes SLK som precis presenterats är feltänkta eftersom de har sänkt (styvare) fjädring men inte gjort något åt dämpningen.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s