Rättelser och förtydliganden

Jag har skrivit lite saker här på bloggen som det nu visar sig att jag måste rätta och komma med kompletterande uppgifter.

Till att börja med blogginlägget “Dammsugarbekymret mindre än befarat” som mer eller mindre är en hyllning till s-bag-påsen. Det jag tyvärr glömde är att en dammsugare i grunden är en oerhört enkel konstruktion. Det handlar om en elmotor som driver en fläkt som är så konstruerad att luften sugs in genom slangen och blåses ut på baksidan. Sedan kan man variera hur dammet samlas upp (påse/påslös, filterkonstruktioner med mera) samt variera höljets konstruktion med tanke på till exempel buller.

Det här gör att speciellt budgetmodeller kan ha nio liv eftersom konstruktionen är så enkel. Alltså finns det, det är åtminstone min gissning, bland annat ett antal Voltamodeller som inte har s-bag-påse, sannolikt för att modellen är äldre än 1995, som säljs nya. Den modell jag har kläm på betingar ett synnerligen lågt pris (600-700 kronor beroende på inköpsställe) och är en liten smidig dammsugare, men är alltså en ap-gammal konstruktion.

En liten smidig dammsugare till sommarstugan eller en student med mycket liten budget, men inte mer än så. När du köper en ny dammsugare är mitt tips att se till att få en som är lite mer nykonstruerad. Och gärna då en S-bag.

Det andra felet är i blogginlägget om Prins-John-skatt. Nu har jag fått reda på att de första 100 dagarna är a-kasseersättningen 90% av inkomsten. Min person A som tjänar 18500 kronor i månaden när han jobbar får alltså ut 16650 kronor i A-kassa, inte 14700 som jag påstod. Skatten i sin tur ökar från 4234 kronor till cirka 5300 kronor, om jag räknat rätt i hastigheten (börjar få ont om tid).

Sorry regeringen, det blir ännu tydligare vilken Prins-John-skatt det är.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

