Nostalgivibbar

Ett av mina favoritspel från när jag var en 10-12 år var Labyrint. Ni vet det där spelet som bestod av en trälåda med två stora rattar. Spelet går ut på att man ska balansera en stålkula genom en bana utan att ramla i något av hålen som finns längs vägen. I original finns det närmare 60 hål, sedan kunde man lägga i tilläggsplattor som minskade antalet hål, allra mest till kanske ett tiotal.
På senare tid har det kommit en pocket-upplaga av detta spel utan plastrattarna, där man istället ska luta spelet åt olika håll för att påverka den, nu betydligt mindre, metallkulan.

När Apple lanserade sin Iphone i juni 2007 blev den snabbt sista skriket, inte minst i jet-set-kretsarna inom till exempel finanssektorn. Jag var då (och är delvis fortfarande) föga imponerad av Iphone som telefon, även om jag idag vet att det är en mycket bra så kallad smartphone.
En kvinna som jag träffade hemma hos min moster visste dock precis hur man skulle imponera på mig med en Iphone. Iphone har nämligen ett inbyggt gyro, en så kallad accelerometer (hoppas jag stavar rätt) som gör att displayen vrider sig automatiskt om man till exempel vill ha liggande skärm när man skriver SMS. Just detta är för övrigt att rekommendera då man den vägen får större tangenter på det virtuella tangentbordet på skärmen och därmed blir det lättare att skriva.

Denna accelerometer kan man använda till lite mer oseriösa saker också. Som till exempel att spela labyrint på telefonen! Den Spelappen blev jag mycket imponerad av.

Utvecklingen går framåt och en titt på AndroidMarket igår visade att spelet ifråga fanns att ladda ned och fungerar utmärkt även på min enkla telefon. Och spelet är lika fascinerande nu som då för 20 år sedan!

För övrigt har jag nu fått mina live-mails att fungera i telefonen. Är nog totalt smittad av smartphones-viruset tror jag!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nostalgivibbar

  1. Mattias skriver:

    Gamla favoriter i ny förpackning, eller nytt sammanhang – det är väl vad man brukar kalla framsteg 🙂

Kommentera

