Kulturchock

Kvällens dobidoo gjorde mig nyfiken på musikvideon till den gamla sommarplågan Botten Anna och efter att ha sett den (på Youtube naturligtvis) måste jag säga att det är en väldigt snygg video.

Det finns egentligen bara en sak som stör mig med videon, och som stör mig ännu tydligare med videon till Basshunters andra låt Saturday. Basshunter är inte bara ganska typisk nattklubbsmusik. Till och med sådan musik kan vara ganska lyssningsvärd. Ett av resultaten av mitt år på min nuvarande arbetsplats är att jag lärt mig uppskatta Robyn.

Men Basshunter är en hyllning till dem som gör av med halva lönen på nattklubbarna tillsammans med kvinnor/flickvännor med lika tvivelaktig syn på ansvarskänsla, alkoholkonsumtion och sexualitet för att nämna tre exempel (begivna på att supa och knulla runt för att skriva talspråk). Det är en värld som bara gör mig allmänt illamående.

Det är i denna miljö som begreppet “fet bas” har skapats. Ett annat begrepp som ger mig obehag. En långsam och luddig bas, ofta dessutom kraftig överdimensionerad, är nämligen enda sättet att få något som kanske vid ett hastigt påseende, god vilja och gärna stora mängder alkohol kan liknas vid ös eller tempo i musiken. Man kan föresten byta ut alkohol mot något illegalt också… Problemet är att om man lyssnar på till exempel vispop eller klassisk musik i en anläggning med “fet bas” låter det FÖR JÄVLIGT. Jag föredrar helt enkelt en bas som gör Sara Vargas rättvisa, för att återigen anknyta till kvällens dobidoo.

Kulturen jag beskriver ovan är dessutom osunt pryltokig och rätt begiven på billigt kitsh till massivt överpris.

Låter det som att jag gillar kulturen ifråga. Rätt gissat. Jag avskyr den.

Som den demokrat jag är respekterar jag att det finns andra som gillar den här kulturen, men för mig känns det ganska skönt att ha dessa människor så där en 7 mil bort.

Det som jag dock kan tycka är ganska intressant är att jag har svårare för denna kultur, 7 mil bort, än det jag hört om min flickväns kultur, med rötter så där 500 mil härifrån.

Det tål att funderas på…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kulturchock

  1. Mattias skriver:

    Jag håller helt med om det där med kulturer långt bort, mina egna ”favoriter” finns ju i östra halvan av Asien.

    Några av Sveriges bästa ljudanläggningar finns på övertrendiga nattklubbar i Stockholm och Båstad, men de är magnifikt felhanterade.
    Det tycker jag är minst lika irriterande som det du tar upp.

    Den där Anna råkade för övrigt få ett extra ”t”, lätt hänt.

Kommentera

