Gör om! Gör rätt!

Auto Motor & Sport i Sverige har på hemsidan publicerat ett test där man jämför Volkswagen Golf i snålversion med den nyligen släppta hybridversionen av Toyota Auris.

Det testet är ganska avslöjande. Det visar för det första på att Toyotas HSD (Hybride Synergy Drive) är ett synnerligen välfungerande hybridsystem, vilket inte är särskilt förvånande då de övat så länge. Den första bilen med systemet ifråga var ju första Toyota Prius som kom år 2000. Det är mer än tio år sedan.

Dessutom avslöjas ganska snart problemet med testet. Volkswagen Golf vinner testet eftersom testförbrukningen totalt sett blev lägre för Golfen och att Golfen har jämnare förbrukning än Toyotan. Men det finns ett antal hakar i resonemanget.

För det första innehåller testet tre olika delmoment, stadskörning, landsvägskörning och motorväg. Med motorväg menas tyska Autobahn och den höga förbrukning som noteras på Auris är främst i hastigheter mellan 120 och 160 km/h! Alltså hastigheter som rimligen inte ska intressera i ett svenskt test!

För det andra så räknas dessa tre kategorierna lika. Ska man räkna efter hur svenska bilar oftast körs är det nog vettigare att räkna med 50% stadskörning, 30% landsväg och 20% motorväg (istället för 33% av varje kategori). Räknar man på detta sätt blir resultatet ett annat. Golfen får en förbrukning på 5,2 istället för 5,3 l/100 km och Toyota får en förbrukning på 5,8 istället för 6,3 l/100 km. Eftersom dieselolja leder till 17% högre utsläpp av koldioxid än bensin räcker detta för att koldioxidutsläppen ska bli något högre i Golfen som alltså blivit av med ett av argumenten till vinsten.

För det andra tar Auris hem segern utan minsta problem i stan där Golfen blir ryckig och svårkörd. Och i svenskt tempo fungerar Auris bra även på motorväg. Auris har alltså en drivlina som fungerar bättre under svenska förhållanden, och dessutom är skillnaden i bränslekostnad troligen betydligt mindre än de 1,4 kronor per mil som testet antyder. Golf har alltså fått testvinsten mer eller mindre med smutsiga medel.

Det hindrar inte att jag också har synpunkter på Auris. Främst skulle jag vilja ha en liten direktinsprutad motor på 1,5-1,6 liter istället för en lågt trimmad 1,8-motor. Men den ska väl testas rättvist för det?

Och nej, jag är inte särskilt förtjust i hybridteknik, däremot vill jag att tester ska vara juste gjorda.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s