Förståelse, förakt och försvar

I dagens Norrtälje tidning går att läsa om en ung kvinna/flicka (hon var inte myndig) som hängde sig i Norrtäljes största park i fredags. Händelsen är naturligtvis djupt tragisk och jag ska efter bästa förmåga skriva om denna händelse med mitt djupaste deltagande för flickans närmaste anhöriga.

Men det finns en till anledning till att jag skriver detta blogginlägg, en anledning som känns väldigt viktig just nu. Det finns två, till synes enkla, sätt att förhindra att ungdomar runt om i Norrtälje inspireras av den här flickan och tar livet av sig de också. Dels bör fler än jag påpeka en synnerligen enkel sak. Nämligen att även om man har det svårt under perioder så finns det väldigt mycket kvar att uppleva för en 17-18 åring. Väldigt mycket positivt.

För tio år sedan tog jag med igenom den värsta svackan jag någonsin upplevt. De lärde tvista om huruvida jag gick igenom en depressiv neuros eller inte. Under den perioden hade jag vid minst två tillfällen självmordstankar. Sedan träffade jag det som kom att bli min allra bästa vän under gymnasiets sista år. Till att börja med. På något sätt tror jag också att den period jag är i nu, som torde vara en av de lyckligaste tiden i mitt liv, trots osäkerheten det innebär att ha en visstidsanställning, inte skulle ha varit lika lycklig om jag inte haft det svårt innan.

Så till alla ungdomar som har det svårt just nu: Härda ut, er tid kommer. Det låter som en klysha, men jag är övertygad om att det gäller er precis som det gällde för mig (å vad förbannad jag blev när någon sa så, så jag förstår om ni blir lite irriterade på mig).

Dessutom har jag en sak att säga som gäller alla. Även mig själv, jag är inte något helgon på den här punkten heller. Alla har rätt att vara dem de är. Lev efter detta och låt det inte bara bli en klyscha. Om även personer som är lite speciella ges plats i samhället kommer ingen att behöva känna sig utanför på grund av sin livsstil, den vägen kommer många ungdomar att må betydligt bättre och många tragiska händelser, inte bara självmord, kommer att förhindras. Till detta hör: Om någon som var på den här flickan för att hon var lite speciell (vilket hon var vad jag förstår) nu går med i minnesgruppen på Facebook ett cetera misstänker jag att flickan bett dem fara åt helvete på ren svenska om hon kunnat.

De som hackade på flickan medan hon levde och nu fördömer henne för hennes sett att avsluta sitt liv behöver man inte be om att de ska fara åt helvete, för de lär hamna där i alla händelser.

För lite drygt 10 år sedan upptäckte jag faktiskt att jag många gånger kan förstå en mördare. Är man tillräckligt desperat så dödar man. Det är inte konstigare än så. Antingen sig själv eller någon annan. Det är ganska lätt att förstå med lite empati, och den vägen kan man förklara varför det är fel istället för att bara karaktärslöst fördöma hela handlandet.

Sedan finns det en typ av mördare som jag också förstår, men det gör inte deras handlande mer försvarbart. Byråkratmördaren. Mördaren som sitter hemma på sitt rum och inbillar sig att han kan göra en insats för sitt land genom att klä på sig en fejkad uniform och åka ut och mörda försvarslösa ungdomar. Mördare som sitter på sitt trygga tjänsterum på Migrationsverket och utvisar folk till en säker död. Mördare som sitter på sitt trygga tjänsterum och dödar antingen miljontals judar, Romer, homosexuella och politiska motståndare eller dömer folk en och en till döden. Dessa mördare föraktar jag, eftersom de inte har något personligt motiv, de bara spinner in sig i en kokong av falsk rättfärdighet.

Det var ju nämligen fler än den stackars flickan här i Norrtälje som dog förra veckan.

Förra veckan avrättades också Troy Davis i USA, trots att sju av nio huvudvittnen tagit tillbaka sina vittnesmål. Typiskt nog var Troy Davis svart och den han skulle ha mördat vit. Mordoffrets anhöriga jublar, nu har äntligen rättvisa skipats. Med största sannolikhet har de med den repliken tillsammans med domarna mer blod på sina fingrar än vad Troy Davis hade. Att döma en med största sannolikhet oskyldig svart man till döden är lika mycket mord som att skjuta honom på öppen gata. Åtminstone etiskt moraliskt.

Jag hoppas vi här i Norrtälje lärt oss av läxan, och tar hand om våra ungdomar bättre i fortsättningen, så vi slipper repriser. Vad rasistmordet i USA beträffar överlåter jag åt Gud att sköta straffandet av de skyldiga.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

