Sosse-skeptiker

Vid varje val kan man ju göra undersökningar om hur mycket man håller med vissa politiska partier. Den undersökning där jag fick ett resultat jag tyckte kändes rimligt visade att jag är till drygt 10% moderat och till någonstans 70-80 procent socialdemokrat. Varför är jag då med i miljöpartiet kanske ni undrar.

För det första, undersökningen visade att jag höll med miljöpartiets partiprogram till 95% (i just det här testet kunde alltså summan vara mer än 100%).

För det andra finns det en punkt där jag och socialdemokraterna inte kommer överens. Eller om man ska vara noga två punkter. Inställningen till statligt kontra privat ägande och som en konsekvens av detta inställningen till skattepolitiken.

Socialdemokraterna (och vänstern) vill, något generaliserat men inte så mycket som man skulle kunna tro, att allt som har någon slags samhällsintresse ska bedrivas i statlig regi med parlamentarisk kontroll och politiska nämnder och hela cirkusen. Sjukvård, skola, vägtrafik, bostadsförvaltning med mera. De kan till nöds gå med att stål-, pappers- och träindustri kan vara statligt ägd och inte under statlig förvaltning, men ungefär där går gränsen. Allt detta ska finansieras med skattemedel och räcker inte skattemedlen höjer man skatten. Att merparten av skattemedlen går åt till att finansiera förvaltningen av verksamheterna snarare än verksamheterna i sig bekymrar dem inte det minsta. Att möjligheten till lokala initiativ begränsas är också något man inte tar så allvarligt på. Man tar inte heller så allvarligt på om skatten i praktiken får med sig obehagliga bieffekter så länge den håller sig till grundregeln att ta från de rika och ge till de fattiga.

Och där gör jag hallt!

Förmögenhetsskatten var idiotisk, inte så mycket för att de allra rikaste undantogs av tveksamma industripolitiska skäl, utan därför att den per definition innebar att den som sparat ihop till exempelvis ett fint hus beskattas hårdare än den som satsat väl på börsen. Förmögenhetsskatten innebär i teorin att de rikaste får vara med och betala de ökade kostnaderna för a-kassa i finanskrisens spår enligt S och V. Det jag beskriver ovan är bara en oväsentlig bieffekt.

Fastighetsskatten var olycklig eftersom den beskattar det uppskattade försäljningsvärdet på fastigheten om den eventuellt i en oklar framtid är föremål för försäljning. Sådana oklara grunder ger upphov till godtycke, då är jag inte med. Inga problem för S och V.

Som jag visat tidigare i bloggen ger en progressiv skatteskala till följd att marginalskatten skenar. Det hindrar inte S från att vilja höja skatten för “de allra rikaste”, en gräns de sedan sätter intresseväckande lågt (30-35000 kronor i månaden om jag minns rätt).

Att det är 12% moms på Coops pizza och 25% moms på Pizzan jag handlar från Pizzerian 150 meter från Coop är inget stort bekymmer för S. I sitt förslag till höstbudget finns inte en sänkning av restaurangmomsen med vilket Tommy Waidelich motiverar med att det “skulle skicka helt fel signaler”. Det skulle alltså skicka helt fel signaler att man inte tar bort den straffskatt på restaurangmat som detta i praktiken innebär. Tack för kaffet!

Däremot finns det med ett förslag om ytterligare en fast förbindelse över Öresund (bro eller tunnel) vilket alltså handlar om att ge plats för fler bilar. Det är inte persontransporten i sig man syftar på, då funkar färja i stort sett lika bra som tåg. Detta är alltså en svart skatteväxling (till skillnad från en grön) där man har kvar en straffskatt i tjänstesektorn för att finansiera en investering i resurskrävande och miljöfarlig infrastruktur.

Sedan ska det byggas en massa studentbostäder i Stockholm, för det behövs! Förvisso behövs det lägenheter och studentbostäder i Stockholm, men att ta bort den skithöga fastighetsskatten på hyresrätterna (7-8 procent om jag minns rätt från vad min bror sagt, den var 1 procent på villor innan den togs bort) och återinföra räntesubventionerna vid byggandet av hyresrätter för att därefter överlåta åt privata näringslivet att sköta byggandet är helt uteslutet. Istället finansierar man bygget och har kvar den idiotiska straffskatten
Tack för kaffet igen, snacka om att gå över ån efter vatten.

Nej, jag stannar i miljöpartiet jag (som inte hör till “det röda blocket”, ni har precis läst bland annat varför!).

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

