Peugeot har fattat men inte IKEA

Peugeot är idag ett märke som man sammanknippar med ungdomlig design och ganska sportiga bilar, fast med rätt mycket av det sköna franska komforten.

Det har inte alltid varit så. Faktum är att jag uppmärksammar min förtjusning för engelsk humor genom att säga att det inte alltid varit så. Det är nämligen ett första klassens understatement att säga just så.

I början av 80-talet var nämligen Peugeot i kris. Peugeot var nämligen ett märke för Herrar Med Hög Hatt och som de flesta av oss (inte minst vi som inte ens var födda vid denna tidpunkt) inser att i början av 1980-talet var Herrar Med Hög Hatt ett utdöende släkte. Numera får de nog i stort sett anses vara utdöda.

Peugeot behövde se sig om efter en annan kundkrets. Och det man då valde var att ta i ordentligt. Man ville vända sig till en yngre publik och locka de som köpte sin första nya bil att köpa Peugeot. För att de nämligen skulle fastna för märket och fortsätta köpa samma märke nämligen. Så man tog i från tårna, anlitade den italienska designstudion Pinninfarina för att göra en liten smidig citybil. Sedan såg man till att även chassi och motor var åt det sportigare hållet. Man ville föryngra märket.

Och så man lyckades!! Resultatet blev Peugeot 205 som presenterades 1983 var bilen för killar med bakåtvänd keps istället och inte minst GTI-modellen blev en kanonsuccé. På sätt och vis kan man säga att alla mindre Peugeotmodeller som säljs idag härstammar från just denna modell.

Vad är det då IKEA inte förstår?

Jo just grejen med att tidigt koppla kunderna för att de ska fortsätta handla där. Inget är så lönsamt som trogna kunder nämligen.

Det började jättebra när jag och mitt ex gick runt och hittade en del matnyttigt (mest till henne) på IKEA. Sedan ska jag handla där nu i samband med att jag nu äntligen ska flytta hemifrån. Bland annat hade jag siktat in mig på en av deras Startboxar, den som hette Tillaga. Tyvärr visade det sig att den hette Tillaga. Fullt troligt behövde den uppdateras, enligt vad jag lyckats surfa mig till. IKEA uppdaterade den inte. De slutade saluföra den.

Detta finns det ingen bra information om på nätet, så jag befann på ett IKEA-varuhus när jag fick reda på detta. Efter att ha fått ett utbrott på den stackars butiksanställd som absolut inget ont har gjort utan bara försökte hjälpa mig (det är inget jag är stolt över kan jag säga!) så var det ju bara att försöka plocka ihop grejerna. Jag hittade också en bra stekpanna och två bra kastruller. Men alla småsaker som hade varit så bra att få allt på en gång, det hittade jag nästan inget alls på IKEA.

Utan på ICA och inte minst på ÖoB. Resultatet av att IKEA slutat saluföra Startboxen tillaga är att istället för att lägga 850 kronor hos IKEA (startboxen kostade det mot slutet) la jag 276 kronor hos IKEA,  387 kronor hos ICA och 472 kronor på ÖoB.

Så om jag behöver köpa mer småsaker, vart går jag då? Ett IKEA-varuhus (där det närmaste dessutom ligger 7 mil bort)? Glöm det! Tittar jag på ICA? Ja, mycket troligt. Tittar jag på ÖoB? Mycket troligt.

IKEA har alltså förlorat mycket mer än bara de 600 kronor man skulle kunna tro. IKEA har förmodligen tappat tusenlappar på att inte uppdatera startboxen, bara från mig!

Nu har IKEA många andra bra saker, jag sparade till exempel 1100 kronor mot budget på den byrå jag köpte. Men visst tappar de på sådana här saker. Det går inte att argumentera runt.

Och ÖoB har vuxit mycket i mina ögon.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

