Det är de små små detaljerna som gör det…

Ni som också har Google+, och som har mig som vän där, har säkert sett att jag köpt min första mobil-app som kostade pengar.

Tidigare har jag mest laddat ned spelappar där det inte känns så vansinnigt nödvändigt med fullversionen. Däremot hade jag hittat en utmärkt mediaspelare till telefonen som visade sig vara så kallad shareware. Alltså där man får prova en tid först och sedan avinstallera eller betala. Så jag kollade vad fullversionen av PowerAMP kostade och konstaterade att de 30 kronorna kunde jag lägga ut.

Och vipps får min telefon en mycket bättre mp3-spelare. Direkt när jag installerat den så lät det faktiskt för jäkligt, sedan gjorde jag om en inställning (ljudnivån kan man säga, pre-amp heter det i spelaren) och vipps fungerade allt som det skulle. Väldigt mycket som det skulle.

Grejen är att i den bästa av världar hade jag kunnat använda Samsungs egen mediaspelare. Eftersom detta inte är de bästa av världar är mediaspelaren på en telefon som numera kostar cirka en tusenlapp inte invändningsfri, inte heller ljudet på ett BT-headset för 600 kronor med ett par Sony in-ear för cirka 300 kronor. Även om den sista delen förbättrar ljudet avsevärt jämfört med original blir ljudet klart “burkigt” alltså bristande återgivning av bas och diskant. Ett mycket vanligt lågprisproblem.

Samsungs egna mediaspelare för Androidtelefoner saknar (vettiga) tonkontroller. Valet “equlizer” ger bara möjlighet till vissa fastlagda profiler. Och den nollställer sig dessutom när man minst anar det.

PowerAMP har betydligt bättre tonkontroller som gör det möjligt för mig att kompensera för ovan nämnd brist och därmed få klart bättre ljud. En viss essighet finns kvar, men totalt sett är ljudet (inte minst med tanke på att vi snackar BT-headset, som ger sämre ljud än headset/hörlurar med sladd) klart bättre. Den ökade basen ger mer stadga och fyllighet i ljudet och den förbättrade diskanten ger bättre tydlighet och detaljåtergivning. En tamburin i början på Robbie Williams låt Angels hade exempelvis gått mig fullständigt förbi annars.

Kampen mot “Bad Sound” fortsätter, ibland med små detaljer som gör stor skillnad.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

