Illa blir värre

Det visar sig nu att det är än mer illa än vad jag trodde ifråga om etanolen. Det är inte nog med att det är alldeles fel personer som står för leverans och produktion av Etanol (åtminstone här i Sverige) vilket resulterar i att vi har minst sagt tveksam vinetanol i pumpar och tankar och inte betydligt mer vettig brasiliansk etanol.

Etanolen ska ju ner i bilarna också och där har vi nästa stötesten. Bilarna och deras motorer.

Ett litet axplock innan jag fortsätter.

Audi A4 2,0TFSI 180 hk, den rena bensinversionen har 211 oklart hur stort det teknologiska glappet är. Sannolikt är bägge motorerna försedda med turbo och direktinsprutning.

VW Golf Multifuel 102 hk. Närmaste konkurrent på ren bensindrift har 122 hästkrafter på grund av direktinsprutningen som saknas på etanolversionen.

Volvo S40/V50. Etanolversionen är den enda versionen utan turboladdning och med bara fyra cylindrar.

Dacia Sandero. Motorn är en 1,6-litersmotor på 105 hk som numera ändå har fått fyrventilsteknik (!?).

Sedan finns då ett undantag från regeln som nu börjar komma fram:

Saab 9-5: Standardmotorn, en 220-hästarsturbo på 2 liter, finns i bensinversion och BioPowerversion med fullt teknikpådrag alltså direktinsprutning, turbo och hela kittet.

 

Heder åt Saab och Audi vars Etanolmotorer inte är gamla surhinkar man rotat fram på skroten! Men det är vanligtvis sådana motorer som hittar ned i dessa miljöbilar. Vilket bland annat resulterar i onödigt höga utsläpp och onödigt stor extraförbrukning. I en mer avancerad motor kan man ju kompensera nackdelar mot fördelar på ett annat sätt. Resultatet framgår bland annat på Dacias hemsida. Dacia är nämligen hederliga nog att även uppge Etanolförbrukning. Den är 37 procent högre än bensinförbrukningen. Det är väl stor skillnad. Audi uppgav tidigare bägge och uppgav då en siffra som är cirka 40 procent högre. Det är för högt!

Anledningen till detta, förutom motortekniker som inte tar sitt jobb på allvar, är att EU inte frågar efter några förbrukningssiffror för etanol på dessa bilar. Däremot är det till nytta ur skattesynpunkt med mera att bensinförbrukningen hålls nere. Alltså prioriterar man låg bensinförbrukning framför låg Etanolförbrukning. Ty skulle man göra tvärt om riskerar man att bilen inte längre klassas som miljöbil.

Visst låter det logiskt?

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s