raka(de) åsikter

Hur nu en rakad åsikt ser ut, mer om det om en liten stund.

Det här med åsikter är ganska intressant. Vi kan faktiskt vara så fräcka att vi börjar med vilka åsikter folk kan ha om sättet vi använder här i Sverige för att framföra våra åsikter om hur Sverige som land ska framföras så har jag en arbetskamrat som är totalt ointresserad av politik. Och när jag säger totalt ointresserad av politik så menar jag totalt ointresserad av politik. Jag har hittills bara träffat en person som jag inte kan komma på några argument till varför han ska rösta blankt istället för att röstskolka. Det säger en del.

Andra saker kan folk ha mer bestämda åsikter om. Och nu kommer vi till de rakade åsikterna. För så där tre veckor sedan framförde min flickvän åsikten att hon vill se hur jag ser ut utan skägg och enda sättet jag skulle kunna visa henne det var ju att raka av skägget. Nu är det så att min skäggtrimmer gått sönder och dessutom har jag haft skägg tre år i sträck (rakade av det kring julen 2008). Om ni nu trodde något annat kräver skägg mer skötsel än att gå omkring slätrakad (om man inte skaffar helskägg då). Så jag hade gått och funderat ett tag på att raka av mig skägget åtminstone för ett tag.

Så jag rakade av mig skägget. Vilket inom parentes är en liten affär för att den yta av huden som inte blivit rakad på tre år inte ska må alltför dåligt. Fotograferade slutresultatet och lade ut på Facebook. Reaktionerna uteblev inte. Inte heller från en kompis sedan flera år som jag har ganska mycket telefonkontakt med. Hon blev inte glad när jag i telefon berättade om mitt beslut. Hon, min mamma, min äldsta bror och min lillasyster är alla väldigt överens om att jag ska ha skägg. Punkt.

Det visade sig att det fanns ytterligare en person som tillhörde den falangen. En kompis som jag huvudsakligen har kontakt med via Facebook. Hennes kommentar när jag visat bild på mitt slätrakade nylle på Facebook var “Nope. Skägg ska det vara Blinkar“. Och när jag som status angav “Har börjat lära mig igen hur en haka ska rakas” fick jag omedelbart till svar/kommentar “Glöm det igen Folke Ler

Min politiskt ointresserade arbetskamrat har kommenterat att jag ser mycket yngre ut utan skägg. Men inte kommenterat om han tycker jag ska ha skägg eller inte.

Att lite hår kan ge sådan diskussion!

Mitt numera slätrakade nylle innebär ju också att jag för första gången har kunnat prova min nuvarande rakhyvel (Wilkinsson Sword Quattro Titanium) överallt i hela ansiktet, även överläppen och hela käklinjen (som är de två svåraste ställena) rätt ordentligt och det är bara att konstatera att Gillette har åtminstone en konkurrent som de behöver ta på allvar. För den presterar fortsatt riktigt riktigt bra (inberäknat att den har ett rakblad på toppen som exempelvis är bra direkt under näsan).

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

