Saker som går fort och saker som går långsamt

För 3 och en halv månad sedan, den 12 augusti, skrev jag ett blogginlägg med rubriken “JAG ÄR ARG” som ni kan läsa på följande länk: https://foto136.wordpress.com/2011/08/12/jag-r-arg/

Inlägget ifråga handlade om att jag blivit personligt drabbad av den bostadspolitik som just då drabbat mig personligen eftersom jag nämligen blivit medveten om att bankens villkor gjorde att jag inte fick ens det lån jag själv räknat fram att jag borde kunna klara avbetalningarna på (och jag är ingen ekonomisk optimist direkt).

Just i fallet med bostadspolitiken fortsätter dumheterna, det senaste är att man först, för 2-3 år sedan, sålde ut stora delar (dock inte riktigt hela) beståndet bostäder i Rimbo och Älmsta. Detta medför bland annat att dessa bostäder inte längre omfattas av någon bostadskö eftersom bostadskön är något det allmän-nyttiga bostadsbolaget Roslagsbostäder har. Beslutet att sälja ut bostäder berodde inte heller på brist på hyresgäster eller något liknande ska sägas. Nu har man kommit fram till att bostadskön är för lång i t.ex. Rimbo, här behöver det byggas lägenheter!
Kunde man inte ha tänkt på det från början… Just bostäder och bostadsfrågan är något som inte gör ett fullständigt lappkast på mellan 2 och 3 år. Det var inte heller något uttalat önskemål från Roslagsbostäders sida utan helt och hållet ett politiskt beslut

Numera är jag dock inte personligt drabbad! Bara några veckor efter att jag skrivit ovan nämnda blogginlägg fick jag Erbjudande om lägenhet via mailen istället för de knastertorra mailen om “Nyutkommen bostad enligt din profil”. Detta har löpt på i god ordning och om två veckor kommer jag att ha flyttat in i en etta i Rimbo. Det har gått sanslöst fort och jag måste ju erkänna att det i mitt fall tar udden av viljan att diskutera dagens knasiga bostadspolitik.

Saker som däremot tar desto längre tid är för mitt datorbatteri att åldras. När datorn var ny kunde jag i bästa fall få upp batteritiden till dryga sex timmar. Idag, två år senare, har den förvisso minskat, till att i bästa fall vara knappa 5 timmar.

Tyvärr har jag ingen mätare som på mobilen så jag kan se vad som drar ström. Jag får alltså gissa mig fram när jag ska försöka stänga av sådant som drar batteri. Helt klart är emellertid att det faktum att jag har separat tangentbord och mus kopplat till datorn drar en del ström. Ljudet verkar dra en del ström och bakomprogram som Google Desktop, Skype och liknande drar också en del. Där är det dock oklart hur stor skillnad de faktiskt gör. Liksom jag blivit osäker på hur det faktiskt är med w-lan. Men det känns helt klart som att batteriet kommer att hålla riktigt bra datorns livslängd ut.

Och det känns ju bra. Nu håller jag dessutom på att massera batteriet lite grand för att det förhoppningsvis ska räcka ännu längre. Hur gör man då för att massera ett batteri? Jo man låter det jobba. Laddar ur det till 15-20 procent, laddar upp det, laddar ur det och så vidare några gånger. Så att de battericeller som inte fått jobba på ett tag får göra det. Hoppas vi att det här ska gå bra.

Jo förresten, en sak till som har gått fort. Jag och min flickvän har idag varit tillsammans i ett år. Känns helt otroligt, rätt häftigt och en känsla som är svår att sätta ord på. Kanske delvis därför jag inte skriver mer om det än så här!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

