Var är hemma?

Jag tog en kvällspromenad nu tidigare den här kvällen. Under framförallt början av den funderade jag på vad som känns som hemma och inte gör det.

Jag har en arbetskamrat som bor i den ort dit jag flyttar om 5 dagar. Rimbo. Orten är så liten att det har sina risker att jag talar om det i bloggen men jag tar risken att jag har så få (och ärliga) läsare att det inte är något problem. Nåväl.

Rimbo är en ort som spelat ganska stor roll i mitt liv redan innan och jag har rakt inget emot att bli Rimbobo. Dessutom i en trevlig lägenhet med bra läge och låg hyra (och då ska man ju rakt inte klaga, eller vad tycker ni!). På sätt och vis känner jag mig rätt hemma i Rimbo redan när jag flyttat dit.

Jag är född 1983. Vi bodde då i en liten ort med ungefär 600 invånare som heter Tobo. Några minnen därifrån har jag inte. Vi flyttade därifrån under sommaren 1983 (jag är född under senare delen av vintern 1982/-83). Vi flyttade då till Knivsta. Ett betydligt större samhälle 2 mil söder om Uppsala. Från Knivsta flyttade vi till nästa avkrok, Vassunda, som för all del ligger i Knivsta Kommun. Dit flyttade vi 1986.

Jag har minnen från Vassunda, men de är dunkla och helt ärligt ganska få. Många av dem är sammanknippad med skolan där jag gick ettan, tvåan och några månader av trean. Vassunda skola. Den är numera nedlagd för övrigt. Där finns idag en förskola. Vi flyttade ifrån Vassunda 1992 till Edsbro.

Jag var nio år gammal när vi flyttade till Edsbro. Vi flyttade i början av november, jag hade alltså gått tre månader i trean på Vassunda. Skolorna var helt annorlunda. Edsbro var en större skola med bättre standard. Här gick jag resten av trean men också hela mellanstadiet. Det var här jag kom med i elevrådet, något som sedan hängde i. När jag så blev gammal nog för högstadiet var Edsbro skola också för liten (även om den var större än Vassunda) så det blev att börja åka buss till en större skola. Den hette Rimbo Centralskola då, sedan föll Central bort (kanske gjort det några år innan om man ska vara noga) och sedan fick den det namn den har än idag. Långsjöskolan. Här gick jag högstadiet. Rätt gissat, den ligger i Rimbo. Men Rimbo var närmsta större ort från Edsbro, det är en ort som präglat en del av min uppväxt. Skolan, motionsspåret, badhuset (väl värt ett besök förresten), alla har minnen knutna till sig.

I början av 00-talet flyttade mina två bröder till egna lägenheter, en av dem i Rimbo, där han bor kvar, den andra till Vallentuna. 2006 dog min pappa. Huset vi bodde i var inte stort, men det blev för stort när vi bara var tre stycken kvar. Det tog två år att avveckla huset. 2008 blev jag för första gången i mitt liv stadsbo när vi flyttade till (småstaden) Norrtälje.

Här har jag bott i tre år. Här har jag mitt jobb, här kommer jag även fortsättningsvis att ha min mamma och min lillasyster. Norrtälje kommer att vara centralorten som har stormarknader, restauranger (Rimbo har bara pizzerior) och åtminstone en del specialaffärer. Gymmet också, inte att förglömma.

Men när jag känner efter i hjärtat känns inte Norrtälje så mycket faktiskt. Det kanske blir annorlunda om tio år. Kanske kommer festande ungdomar och andra element att ge mig en helt annan bild av Rimbo. Det vet jag inte. Jag vet bara att känslan just nu är att jag tar adjö av Norrtälje utan någon större saknad och ser fram emot att bli Rimbo-bo med goda kommunikationsmöjligheter till närmsta (mindre) stad Norrtälje.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

