Nyinflyttade funderingar

För ungefär ett dygn sedan satt jag i en hyrd Renault Master i vilken vi lastat min säng, mina två bokhyllor, mitt skrivbord, en soffa, en byrå och tre-fyra flyttkartonger.

Rätt gissat, jag har flyttat. Men det räcker inte med det. Jag har faktiskt flyttat hemifrån. 28 ½ år gammal gjorde jag äntligen det som många gör när de är 18-20 år gamla och jag säger absolut inte att de gör fel i det.

Det är kanske en av de största men också en av de lömskaste förändringar som skett i mitt liv, fullt i klass med pappas död för ungefär fem år sedan.

Med pappa skulle man ju till exempel kunna tro att den största konsekvensen av pappas sjukdom och bortgång var att vi saknade en kär familjemedlem.

Fel.

Jag säger inte att jag inte saknar pappa, för det gör jag, men det som innebar störst skillnad i vardagen var något betydligt mer praktiskt och vardagligt.

Pappa stod nämligen för markservicen. Den skillnad som är störst och har störst praktisk betydelse av pappas bortgång är att jag måste göra frukost åt mig själv på morgonen, att vi får middag en timme senare eftersom det inte finns någon hemma som ordnat den saken under dagen. Vi måste se till att det som behöver köpas hem också blir införskaffat, något som kan vara nog så svårt om man inte är van.

På samma sätt är det nu när jag har flyttat hemifrån. Den största skillnaden som man märker omedelbart så här över en ledig helg också är att man har ett eget, revir tror jag är rätt ord. Man har ett rum (lägenheten är en etta), kök och badrum som man rår om alldeles själv.

Men sedan kommer sådana där saker som inte är lika omedelbara och teoretiskt självklara, men nog så viktiga i praktiken, som att tvätt, städning och matinköp och –tillagning nu ligger helt och hållet på mig. Orkar jag inte laga mat så får jag svälta (jo för går jag på restaurang varje gång jag är hungrig blir det väldigt mycket månad kvar i slutet på lönen, så då får jag också svälta).

Visst är det en härlig känsla att kunna inreda en bostad helt efter eget tycke och det kommer att bli än häftigare när jag får bort allt skräp som för närvarande ligger överallt, men det kommer att innebära andra helt andra saker också att bo själv, det är jag medveten om.

Man kan nog säga att fram emot slutet på februari, när även andra saker i min livssituation förhoppningsvis ordnar upp sig så kan det väl vara läge med en första rapport här på bloggen. Första kvartalet som särbo istället för mambo typ.

På grund av lite inkörningsproblem med internetlinan publiceras detta inlägg först idag, den 13 december, trots att det skrevs för två dagar sedan, den 11 december.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

