Vem har blåst vem?

Saab-såpan avsnitt 53 eller något ditåt ser återigen ut att bli ett intressant kapitel för den som är intresserad av de psykologiska spelet bakom när storföretag kämpar mot varandra.

Är man mer praktiskt lagt liknar det mest en billig fars. Så jag ska varna läsaren här, är du inte det minsta intresserad av förklaringarna bakom sådant här dubbelspel och bara tycker det är enerverande och tjatigt med alla intriger kan ni sluta läsa här.

Helt klart är i vilket fall som helst att GM vill förhindra en affär till varje pris. Denna vilja är så stark att det blir svårare och svårare att tänka sig en rimlig och vit förklaring. GMs agerande luktade redan förut och den senaste vändningen förändrar inte precis den saken.

I ett uttalande säger James Cain att inget i det nya upplägget förändrar läget. Youngman tar i praktiken över Saab vilket innebär att GMs teknik hamnar hos Kineserna, vilket är anledningen till att GM då drar in de tekniklicenser Saab behöver för att tillverka de bilmodeller som förnärvarande tillverkas av Saab, alltså 9-3 och 9-5, samt stryper möjligheten för Saab att köpa ut tillverkade exemplar av 9-4x ur fabriken i Mexiko.

Men det är ett högt spel GM spelar nu, vilket inom parentes är en av anledningarna till att deras agerande börjar stinka mer och mer lort. Grejen är nämligen att Youngman är en bilhandels-koncern med mycket liten egen tillverkning, om ens någon. De säljer Neoplan bussar, lastbilar från MAN, bilar från Lotus och en del biltillbehör tillverkade av tredje part men tillverkar inte några egna bilar vad jag kan få fram.

Om Youngman då hjälper till med finansieringen (och blir Saabs generalagent i Kina) utan att köpa in sig i företaget står GM med ett minimum av otur inför ett delikat problem.

Då har nämligen GM nämligen gjort sig skyldiga till kontraktsbrott gentemot Saab genom att dra in tekniklicenserna på andra villkor än vad de får enligt avtalen mellan GM och Saab. GM kan rätt säkert vinna i amerikansk domstol, det handlar bara om att betala rätt advokater, men om GM förlorar i domstol i låt säga Holland (Swedish Automobile NV har bas i Holland) och i kinesisk domstol (Youngman härsknar till) varefter Youngman och Swedish Automobile med de domarna i ryggen driver en skadeståndsprocess i USA blir det dyrt för GM på flera sätt. Dels kommer de fällande domarna att misskreditera GM, dels kommer det att kosta pengar, sannolikt så mycket pengar att till och med GM börjar svettas, dels finns risken att någon journalist börjar leta efter gamla oförrätter mellan just dessa båda bolag…

Då blir det inte roligt att vara representant för GM.

Eller så lyckas GM i sitt myglande upplägg att lägga ned Saab för att sopa igen alla spår av gamla oförrätter.

Min rättskänsla och min känsla för bilmärket Saab gör att det är ganska uppenbart för mig vilken sida jag står på i den matchen, och vad jag hoppas på.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vem har blåst vem?

  1. Mattias skriver:

    Allra först måste man beklaga bilarbetarna i Trollhättan, som troligen drar det kortaste strået.
    Man behöver dessutom inte vara särskilt lojal mot Saab för att utse GM till de stora åsnorna i det här, eftersom resterna av ett konkursat Saab nästan bergsäkert hamnar i Kina – inklusive deras berömda tekniklicenser.
    Det ord som först dyker upp i mitt huvud är ”småbarnstrots”, och det blir det ju inte mer klädsamt av

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s