Mellandagarnas mest bedrägliga artikel?

Mellandagarna går mot sitt slut vilket betyder att mellandagsreorna börjar gå mot sitt slut.

Jag ska i ärlighetens namn säga direkt att jag inte vet när “vår” (läs: Elgigantens) mellandagsrea slutar. Men det kan mycket väl vara nu ihop med nyår.

Till varje mellandagsrea hör minst en artikel om hur bedrägliga elektronikvaruhusen, som Elgiganten, är med sina reor och ett stående inslag är att någon upptäckt att man skyltar med ett reapris som egentligen inte alls är ett reapris. Just Elgiganten är här ganska hårt utsatt.

Jag jobbar på golvet på en fristående Elgiganten-butik och kan absolut inte gå i god för landets alla Elgigantenbutiker, men faktum kvarstår, både förra årets artikel (som handlade om slarv med prismärkningen som för tidningen blev ett skurksträck) och årets artikel i Aftonbladet är minst sagt bedräglig.

Just det. Artikeln är bedräglig. Går för övrigt att läsa på följande länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14128989.ab.

Lägg nu märke till ett par saker:

  1. Bilderna verkar vara tagna med en mobilkamera på lägsta upplösning eller något ditåt, att se vad det står på prislappen eller energideklarationen är totalt omöjligt. Det innebär att vi som läsare inte kan bedöma om det faktiskt är exakt samma skåp. Faktum är att det går inte ens att se om de är lika höga!
  2. På den äldre bilden står det tydligt och klart att priset är ett kampanjpris, alltså inte ordinarie pris. Reapriset kan mycket väl vara lägre än ordinarie pris, men kampanjpriset kan ju ha varit ännu lägre förstås. Priset skiljer för övrigt 700 kronor. Om det är “rejält” eller inte får ju var och en stå för, men så mycket tycker inte jag det är att bråka om…
  3. Kylskåpen heter (vilket går att utläsa av bilderna) Hotpoint och inte High Point. Skriv dessa olika varianter under varandra ska ni få se på någonting

    High Point
    Hotpoint

    Utöver det stora H:et är faktiskt inte orden särskilt lika. Dessutom hade journalisten en bild att titta på och ändå missar han stavfelet.

  4. Kylskåp har standarddimensioner och typbeteckningarna är mycket lika, vilket ni kan dubbelkolla mot t.ex. trettio.se (eller elgiganten.se naturligtvis) om ni inte tror mig. Att hitta två stycken Hotpoint-skåp som båda är silverfärgade och lika höga som kostar olika mycket är inte särskilt svårt. Faktum är att kylskåp är så lika att vi som jobbar med dem måste vara försiktiga för att inte förväxla olika modeller!

Betänk nu också att journalisten är ute efter att utmåla oss som skojare. Journalisten är inte intresserad av att få reda på den enkla och sannolikt mycket oskurkiga förklaringen till bilderna! Tänk alltid på det när ni läser en artikel liknande den här. För att uppnå detta utgår man alltså från halvsunkiga amatörbilder där vi inte kan läsa på skyltarna, man har sannolikt helt enkelt get fasen i att publicera det jag talat om här ovan som Elgigantens pressansvariga helt säkert också talat om.

Poängen med artikeln är att ni läsare ska sitta och bli förbannade över hur skurkaktiga vi på elgiganten är, inte att tidningen ska hjälpa den undrande kunden att få en förklaring, detta är grunden i så kallad INDIGNATIONSJOURNALISTIK. Jag skriver ni och inte vi i detta stycke eftersom jag inte går att lura, jag vet ju hur det ser ut.

I anslutning till denna artikel finns också en artikel som handlar om det faktum att de billigaste produkterna på rean, främst TV-apparater, laptops och digitalkameror har en benägenhet att ta slut väldigt fort. För det har de. Jag kan intyga att våra lager på inte minst TV-apparater, som artikeln handlar om, ingalunda är snålt tilltagna. Problemet är folks fixering vid att fynda som intressant nog gör att de inte gör några fynd, eftersom de stirrar på priset!

Du får inte en lika bra TV för tre tusen som för sex tusen. Glöm det! Nu har t.ex. vi säljare som mer än gärna upplyser om den saken om de har tid och du frågar (en bra säljare är heller inte för envis om du nu vill ha en budget-apparat). Alltså är det så här: Om Aftonbladet frågar en säljare på exempelvis MediaMarkt om de kan rekommendera en bra TV kommer rekommendationen att ligga betydligt högre i pris. Helt enkelt för att budgetapparaterna nu som för tio år sedan, eller trettio år sedan för den delen, inte är lika bra som de lite dyrare apparaten.

Här väljer tidningen att framställa butikerna som skojare istället för att rekommendera kunderna/läsarna att inte stirra sig blinda för ett lågt pris och köpa för billigt!

Slutligen angående det som står sist i artikeln om vad konsumentombudsmannen säger om att man borde påpeka att antalet varor är begränsat: Längst ned på åtminstone två av sidorna i det senaste annonsbladet står att läsa “Erbjudandet gäller så långt lagret räcker dock längst till och med 1/1”. Det står till och med i så stor stil att många äldre kan läsa det utan läsglasögon.

Men det “glömde” Aftonbladet sannolikt att tala om för konsumentombudsmannen.

Nu är det er sak att avgöra: Vem är den största boven, Elgiganten eller Aftonbladet?

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mellandagarnas mest bedrägliga artikel?

  1. Simon skriver:

    Aftonbladet är och har alltid varit den största boven… Fast jag gillar fortfarande inte elgiganten 😀
    Men bra och förklarande inlägg!

    • foto136 skriver:

      Det står dig fritt att göra. Men om man nu ska tycka illa om en butikskedja tycker jag man har rätt att göra det under ärliga former. Det minsta man kan begära av Aftonbladet med flera är att vara ärliga när de framför sin kritik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s