Oväntad positiv upptäckt

Det finns många fördelar med ett öppet sinnelag. Det upptäcker inte minst vi (alldeles för många!) som inte har ett fullt så öppet sinnelag som vi önskar att vi hade.

Grunden i att ha ett öppet sinnelag är att våga erkänna sin egen ofullkomlighet och våga inse att alla människor runt dig har både goda och onda sidor. Om du bestämmer dig för vilka som är goda och vilka som är onda kommer det för eller senare att leda till problem. Det kan vara så att någon av dina auktoriteter helt enkelt har fel och det kan dessutom vara så att någon av dem som du utnämnt till dumhuvud tar illa upp. I synnerhet det sista är väldigt onödigt. Naturligtvis händer det de allra flesta människor att de då och då lyssnar på fel person, men då gäller det att inte vara dumdryg mot de som rättar dig utan att ha ryggrad nog att erkänna sina misstag.

Det kan sedan gälla fel på jobbet eller privat, det kan gälla enstaka människor eller grupper av människor, det kan också gälla företag eller myndigheter.

Det kan till exempel gälla dagstidningar.

Ni som följt min blogg vet att mitt förtroende för svensk nyhetsmedia är… ska vi säga begränsat. Jag följer dock Aftonbladet på webben, när det gäller nyhetsprogram på TV ser jag med ojämna mellanrum rapport och visst hände det då och då medan jag bodde kvar hemma att jag ögnade igenom Svenska Dagbladet.

Två tidningar som jag däremot inte tar i om jag slipper är de Bonnierägda tidningarna DN och Expressen.

Döm om min glada förvåning när jag på facebook får se en länk till en ledare i Expressen som dels är saklig, dels skoningslöst kritisk mot en debattartikel i Dagens Nyheter!

Helt rätt Expressen!! Mera sådant! Heja Heja!

 

Artikeln finns att läsa på denna länk: http://www.expressen.se/ledare/isobelhadleykamptz/1.2679233/nathan-shachar-har-fel-om-adhd

Tack Anders Pemer för tipset!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

