Stockholmsresa

Jag var till Stockholm idag. Anledningen till resan får jag kanske anledning att återkomma till, men just nu får ni nöja er med att jag säger att ärendet var av privat natur.

Två iakttagelser gjorde jag emellertid som är av sådan art att jag kan berätta om dem nu på en gång, utan att behöva tänka på vad som är för privat för detta forum. Det blir nog tre iakttagelser förresten.

Den första gjorde jag på resan in. Istället för mina vanliga in-ear-proppar (som ändå är ett par helt okej Sony) tog jag med mig ett av mina två par hörlurar, de som lämpar sig bäst att ta med sig, ett par AKG K24. Om dessa hörlurar har en nackdel så är det att de kan bli väl kyligt analytiska i sin ljudåtergivning, det är vad jag vet sedan tidigare. Men då har jag jämfört med andra hörlurar i samma prisklass. Modellen finns inte kvar, utan har idag ersatts av AKG K420 och de konkurrenter jag tänker på är främst Koss PortaPro och Sennheiser PX100.

Jämför man istället med mina In-ear-pluggar och spelar upp musiken på ett Jabra Street headset blir det andra saker som spelar in. När jag satte i hörlurarna chockades jag främst i början av djupet och värmen i ljudet från hörlurarna. Minst lika viktigt var också den behagliga mellanregisteråtergivningen som gjorde att alla detaljer hördes utan att ljudet för den skull blev vasst och obehagligt.

Behöver jag säga att bussresan dels blev klart behagligare, dels att jag allvarligt överväger att börja köra med hörlurarna även till vardags, även om de har nackdelen att de inte isolerar bort bussens ljud lika mycket som in-ear-pluggarna.

Väl framme i Stockholm hade jag en god stund över från det att jag kom in med bussen till det jag egentligen åkte in för. Jag bestämde mig för att gå mellan tekniska högskolan och T-centralen, och inte vara så jättenoga med att gå rakaste vägen (den väg jag då avser med rakaste vägen är 2,5 kilometer lång enligt Google Maps, säger jag främst till de eventuella läsare som inte hittar i Stockholm så bra). Det var en minnesvärd upplevelse. Eftersom jag gjort denna promenad åtskilliga gånger under min studietid, som ändå inte var så länge sedan, så hittade jag vägen som i min egen ficka och kunde också titta efter butiker som tillkommit, butiker som försvunnit och liknande som vanligt väl är när  man promenerar i en stad för första gången på några år. Till en början infann sig en viss nostalgisk känsla, men den försvann rätt fort. Stockholm kändes inte direkt välkomnande. Lite bättre kändes det på hemvägen.

Inte ens besöket på HiFi-klubben, en affär jag anlitat en del, lockade speciellt. Allt var antingen för dyrt eller kändes inte speciellt lockande helt enkelt för att vi har motsvarande produkter på jobbet.

Mitt egentliga ärende gick med marginal så pass bra att det kändes som att det var värt resan ska sägas.

Och på hemvägen fick jag dela buss med en gammal bekant.

Så visst fanns det roliga saker att säga om dagen också. Trots mitt intryck av Stockholm.

Men nu har jag suttit och frusit en timme, så nu blir det ett bad!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

