Ordet som tappar popularitet

Det finns ett ord som för mig är intensivt sammankopplat med melodifestivalen. Mer och mer ju mer jag ser av tävlingen faktiskt. Det är också ett ord som inte precis är lätt att definiera, snarare är det nog väldigt personligt vad man lägger för betydelse i det ordet.

Ös.

Två bokstäver som kan betyda så oerhört mycket. När jag lyssnar på musik på bussen eller någon gång emellanåt (just nu till exempel) i lägenheten lyssnar jag mycket på lugn musik. Inte minst när jag får feeling, tar ut datorn i köket, drar igång Spotify och ställer mig och diskar upp efter att ha låtit bli disken alldeles för länge. Lugn musik är dock någonting jag inte sammanknippar med melodifestivalen, ESC-SM eller vad man ska kalla tävlingen. Sorry Lisa Miskowsky men det är så.

Anledningen är enkel. Lugna låtar fastnar inte. Det finns förstås undantag, som Spring för livet, Sara Vargas låt som jag har i högtalarna just nu, men annars är liksom hela grejen med lugn musik, åtminstone för mig, att det får mig att slappna av och lugna ned mig, koppla bort analysverktyget jag har mellan öronen en stund och bara njuta. Vilket gör att jag inte minns musiken fem minuter senare.

Och det funkar liksom inte just i Melodifestivalen och framförallt inte ESC, ett drygt 20-tal bidrag i varje semifinal, cirka 25 bidrag i finalen om jag minns rätt. Man hinner glömma många bidrag.

Men bidrag med ös, de får en att sätta sig upp i TV-soffan och titta efter vad som pågår. Det bidrag som hade mest ös ikväll som jag ser det var Charlotte Perelli, så det är lite synd att hon blev utslagen. Visst var det dessutom en skräll, det är inte tu tal om det.

Eric Saade hade ett sjujäkla ös, framförallt i finalerna, både i Sverige och i ESC. Hardrock Hallelulja, Finlands bidrag från 2006 hade sådant ös att det blåste omkull halva europa och när vi reste oss var det ett antal personer som behövde sopa ihop skärvorna av sin egna förutfattade mening att hårdrock aldrig funkar i ESC. Synth-plågan The Final Countdown eller Roxette’s genombrottslåt The Look är andra bra exempel.

Men jag vet inte. Man pratar inte om ös i Sverige längre. Kanske är det så att vi inte vill ha låtar som brakar genom TVn med dunder och brak så lördagsmyschipsen går i golvet. Nu är det andra saker som gäller. Ballader att slappna av till (Lisa Miskowsky, Sjögren&Engberg) eller egentligen ganska förutsägbar musik framfört av en riktigt kompetent dansare (Danny Saucedo).

För det är det som är mitt främsta intryck av Danny Saucedo. Han är Sveriges främsta sjungande dansare. Skillnaden mot Hanna Lindblad är himmelsvid. Synkningen mellan kroppsrörelser och musik som sitter gjutet i Dannys framträdande gör det inte i Hanna Lindblads framträdande som ger ett lite hafsigt intryck i jämförelse. Danny gör så bra ifrån sig att man kan nämna honom i samma stycke som den verkliga kungen på området utan att göra sig löjlig. Inte så att han är uppe i samma nivå, men han är i alla fall så nära att jämförelsens inte blir fullständigt löjlig.

Michael Jackson.

Tråkigt nog var det i samband med hans död 2009 (Michael Jacksons alltså!) som jag fick klart för mig att detta var hans stora talang. Michael Jackson var en oerhört duktig sångare. Han var ingen oäven kompositör. Den kombinationen är trots allt inte så ovanlig. Men han var en oerhört skicklig sångare som samtidigt var show-dansare i elitklass. Och den kombinationen, den var han ensam om. Danny Saucedo är inte i den klassen, men visst kan han hoppa in som dansare när Eric Saade showar loss utan att göra bort sig. Om Eric Saade däremot kan hoppa in som dansare för Danny Saucedo är mer oklart. Saade är scenartist ut i fingerspetsarna, men han ska nog hålla sig till sången (tror jag!).

Å andra sidan. När det gäller låtar med ös i, där slår allt Saade Danny på fingrarna.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

