I det här fallet är Aschberg helt fel ute

Det är idag 26 år sedan Olof Palme skötts till döds i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan. Något bland annat Aftonbladet uppmärksammar med en artikel och en chatt där artikeln enbart är töntig och chatten har vissa beklämmande inslag, men även vissa poänger.

Artikeln gäller ett vittnesmål som inkom till Gävlepolisen dagarna efter mordet om en galning som satt i en trappuppgång i Solna med en revolver och mumlade något om att skjuta Olof Palme veckan innan han faktiskt sköts. Galningen var Christer Petterson. Först fem år senare hörde utredning av sig. Ihop med att hovrätten friat Pettersson.

Vad är nyhetsvärdet i artikeln? Vad tillför den? Inte mycket, annat än att en död kåkfarare som inte hade kapacitet att utföra mordet ska bli ännu mer anklagad än han redan är, detta trots att alla svenska medborgare är oskyldiga fram till att motsatsen bevisats och Christer Pettersson har friats.

Robert Aschberg tror att Leif GW Persson är fel ute när han öppnar för polisspåret. Och jag tror att Robert Aschberg är fel ute när han tror att Christer Pettersson sköt Palme men att Hovrätten var för rädda för att fälla honom utan tekniska bevis.

Grejen är den att det krävs tekniska bevis, gärna av verkligt prima kvalité, för att anse det bevisat bortom allt rimligt tvivel att en blandmissbrukande kameraassistent (som var Petterssons yrke) ska kunna skjuta av ryggraden på någon i flygande fläng med det näst kraftigaste vapnet som finns att få tag på i Sverige. I likhet med majoriteten kameraassistenter i Sverige visste han nämligen knappt vad som fram och bak på en revolver.

Grejen är den här. Jag har cirka 5000 skott bakom mig. Mestadels med luftgevär, sedan ungefär lika mycket med finkallibrigt gevär (samma som de använder i skidskytte för övrigt) och luftpistol. Det innebär att jag kan sägas vara vapenvan, men inte särskilt hemma på revolvrar. Jag har hanterat pistol bara någon enstaka gång. Revolver har jag aldrig hanterat. Skulle jag försöka göra om Palmemördarens Modus Operandi skulle jag förmodligen skjuta av offret hatten och nocka mig själv i pannan med revolvern. Så mycket har jag nämligen insett att ska man kunna skjuta där man tänkt med ett så kraftigt vapen måste man göra det med sträckta armar, gärna något framåtlutad för att ta emot rekylen även ryggen. Försök nu göra just på detta viset samtidigt som du promenerar framåt. Utan övning. Och du måste sätta alla muskelgrupper rätt på första försöket, misslyckas du och mot all rimlig förmodan verkligen har tillgång till en revolver i kaliber .357 Magnum (vilket jag hoppas du inte har, för gör du den här typen av manövrer med vapen är du rätt säkert ute på dåligheter) kommer vapnet att försöka nocka dig i pannan av rekylen, risken är också uppenbar att du ramlar baklänges eller bra nära och du ska skjuta skott nummer två inom absolut max två sekunder.

Tycker du det börjar låta marigt? Jag förstår dig, det tycker jag också. För mig, med 5000 (luftgevärs-) skott bakom mig. Jag tror knappast Christer Pettersson skulle ha det lättare att utföra den bragden.

Robert Aschberg hävdar i Aftonbladets chatt att de som la fram åtalet mot Christer Pettersson anser mordet vara “polisiärt uppklarat” (alltså att man vet vem som gjorde det men inte får den personen fälld). Vilket mycket väl kan stämma det med. Dessa poliser kan helt enkelt inte släppa att de för en enda gångs skull inte ska leta efter någon person med problem med droger, ekonomi och sin egen mentala status i oklar ordning.

Hade jag varit utredare för mordet på Anna Lindh och Pettersson funnits i närheten den gången hade jag nog kollat honom väldigt noga. Det mordet var nämligen av ett slag jag absolut kan tänka mig att Pettersson kunde utföra.

Men Palmemordet utfördes av en mentalt fullständigt stabil person med mycket god vana vid grovkalibriga enhandsvapen (pistol/revolver). Personen ifråga är troligen jägare och/eller polis/militär och väl hemmastad i området där Palme sköts. Eftersom Centrala Stockholm ganska troligt har ont om yrkesmördare i internationell elitklass är polis/militär en bra gissning.

Man kan tänka sig en person som agerade ensam, en annan variant är några få (2-3 personer) som på ett eller annat sätt samarbetade. Däremot kan man nog vara helt säker på att varken polisledning eller millitärledning visste om planerna. Vi pratar alltså inte om att mordet utfördes på order av en polis eller militär. Något sådant vore faktiskt ganska magstarkt.
Det hindrar inte att GW Person är mer rätt ute än Aschberg.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

