Vi håller tummarna

Konkurrsförvaltarna till Saab har nu meddelat att budgivningen är avslutad. Samtidigt meddelas att turkiska Brightwell Holdings har dragit sig ur. De anger som direkt orsak att de inte uppskattat GMs agerande i förhandlingarna.

Det var inte en nyhet jag blir särskilt förvånad över.

Grejen är ju den att ska man ägna sig åt bolagsplundring smygvägen gäller det att sitta still i båten och inte göra någonting som drar uppmärksamheten till sig. Och gärna ha tur med media. Råkar bolagsplundringen vara av en sådan art att journalisterna blir på sin vakt kommer minsta misstag att omedelbart göra att skumraskaffärerna granskas.

Gissningsvis gäller även (till viss gräns) det omvända att om bolagsplundringen råkar passa journalisternas fördomar kommer man att få göra precis som man vill till en viss gräns.

Skadeglatt nog hoppas jag GM klivit över den gränsen och gjort Youngmann eller vilka som nu tar hand om Saab i fortsättningen så misstänksamma att de detaljgranskar bokföringen och upptäcker samma sak som jag länge misstänkt på grund av uppgifter jag fått från nätet om att GM åtminstone de senaste tio åren främst använt Saab som en blandning av mjölkko och avstjälpningsplats för förlustprojekt (Cadilac BLS är officiellt bekräftat. 2 miljarder back bara på den grejen).

Överlever GM om jag är rätt ute och det publiceras i USAs största tidningar? Helt omöjligt är det inte, men i så fall kommer det att kosta pengar. Mycket pengar. Mycket mycket pengar.

Betydligt smartare hade varit att sitta still i båten, det vill säga sälja till Youngman från början utan dessa märkliga krumbukter, behandla dem riktigt vänligt och sedan snabbt som ögat stänga in sig på sitt rum och hålla tummarna för att man fjäskat lagom mycket så de inte bryr sig om att granska den gamla bokföringen.

Jo slutligen. De uppgifter jag stött på sedan tidigare om hur GM gjort:

Låtit intäkterna från nybilsförsäljningen i Nordamerika, samt stora delar av tillbehörs och reservdelsförsäljningen stanna hos GM USA istället för att gå till Saab (Nordamerika står för 1/3 av Saabs försäljning ett normalår).

Övertaxera t.ex. IT-tjänster och framförallt motorer och växellådor som Saab köper från Opel. Vi pratar ett pris som ligger 5 á 10 tusen kronor högre per bil när det gäller motorerna. Även plåtdelar (?!) lär ha varit vansinnigt överprissatta. Betänk sedan att ett normalår under GM tiden låg Saab på cirka 100 000 bilar per år….

Utvecklingskostnader när Saab uppdragit åt ett annat GM företag har debiterats långt över marknadsvärdet. Ersättningen till Saab för till exempel utvecklingen av SAHR och Haldex-drivningen har varit… obefintlig.

Summan av dessa anklagelser ligger på över 2 miljarder per år. Det vill säga mer än Saabs förluster… Har man tagit så mycket pengar ur ett företag vill man nog inte bli upptäckt.

Det finns ju en möjlighet att GM är vita som snö. Det vore på sätt och vis skönt. Men om ens hälften av det jag är böjd att misstänka dem för är sant hade de nog gjort klokt i att sitta still i båten…

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s