Pasta med basilikasås á la mig

Middagen idag blev synnerligen lyckad. Det enda tråkiga var väl att jag förtärde den själv. Så var så god gott folk, mitt första matrecept på bloggen!

Receptet bör räcka till cirka 4 portioner.

Ingredienser:

  • En liten burk (drygt ett hekto) champinjoner. Köp skivade om du är lat. Färska champinjoner har jag inte prövat, men en gissning är att det inte direkt lär påverka till det sämre.
  • 1-2 rödlökar (är de lika stora som en vanlig gul lök räcker det med en, men de är ofta mindre, då behövs två). 
  • En förpackning pastasås med basilika, vill du vara fri från halvfabrikat innehåller den jag använder i huvudsak passerade/mixade tomater, rapsolja/olivolja, salt och lite basilika. Själv använder jag ICAs I ❤ Eco’s pastasås med basilika.
  • Pasta för fyra portioner. Min erfarenhet är att det som står i t.ex. vår kokbok om portionsstorleken är helt åt h-e. Cirka 100 gram per portion skulle jag säga, inte cirka 70 gram (nu pratar vi torrvikt).
  • Peppar (jag använder malen svartpeppar)
  • Basilika. (jag använder torkad)
  • Lite riven ost.

Börja med såsen. Ha i pastasåsen i en kastrull och sätt på svag men inte jättesvag värme medan du hettar upp en stekpanna och skär/hackar löken. När stekpannan är varm, ha i löken och blanka av den. Har du möjlighet att använda en Teflonpanna så gör gärna det. Använd helst inget fett alls (har du inte tillgång till en spis med termostat på plattorna som moderna spisar ofta har på en eller flera plattor blir det till att visa lite skills).

Medan löken blankas av, skär svampen om du behöver, nöj dig annars med att öppna burken.

Ha i svamp och lök i pastasåsen. Krydda med salt (om du behöver), peppar och basilika. Var inte rädd för att ta i för mycket basilika, såsen ska ha tydlig örtsmak.

Om allt nu fungerar som hemma hos mig så ska såsen nu ha börjat småkoka. Sänk värmen litet och låt den småputtra under lock medan du gör pastan.

Servera (som vanligt med pastarätter) direkt när pastan är klar. Strö över lite riven ost och blanda ihop på tallriken. Servera gärna med färska, okokta grönsaker och hårt bröd.

Smaklig måltid!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pasta med basilikasås á la mig

  1. Emil Svensson skriver:

    Lät fantastiskt gott men jag måste säga att du bör övergå till att göra egen tomatsås. Jag har själv gjort det och det är inte särskilt ansträngande eller tidskrävande men enligt mig blir resultatet helt fantastiskt!

  2. Mattias skriver:

    Tänk om det evolverar till en matlagningsblogg… 🙂
    Annars lät det jättegott, men man bör nog hålla sig till färsk pasta – och den som kommer åt en riktigt välsorterad kryddbutik kan gärna prova med kampotpeppar.
    Har du förresten tipsat Ann? Hon är väldigt intresserad av matlagning, och kan nog ge dig fler recept i utbyte.

Kommentera

