Början till slutet för GM

Jag ger GM högst 20 år som världsledande biltillverkare. 30 år om de har tur. Därefter kommer GM förmodligen att försvinna som världsledande biltillverkare. Eller så kommer huvuden att rulla. Eller, kanske ganska troligt, både och.

Att GM går under som biltillverkare beror naturligtvis inte på att man gjort sig av med Svenska Aeroplan AktieBolagen (som sedan fick det något märkliga namnet Saab Automobile AB). Jag kan vara hur mycket Saabfantast som helst, att påstå något sådant skulle vara konspiratoriskt så det förslår, dessutom rätt korkat eftersom det är uppenbar osanning, så det sänker bara min trovärdighet. Det är bara att tugga i sig, sedan får jag vara hur mycket Saab-entusiast som möjligt.

Men faktum är att just GM’s sett att hantera Saab-affären är ett av många tecken på det som verkligen är orsaken. Ett par andra symptom:

  • GM köpte den koreanska biltillverkaren Daewoo 2002.
  • GM har flyttat mer och mer av sin bilproduktion till Mexiko.
  • Några av Opels modeller görs i Polen.
  • När Daewoo Matiz fick ett ansiktslyft 2005 var det den enda bil hittills som fått sämre krockbetyg i EuroNCAP än sin föregångare.
  • Enligt de uppgifter som presenteras idag på www.automotorsport.se satsar GM på att öka sin kapacitet i Polen och lägga ned två fabriker i England respektive Tyskland.

Det finns ett genomgående tema med dessa “ledtrådar” som även stämmer överens med GMs sett att hantera Saab (och jag menar långt innan de drog sig ur Saab). GM kan inte producera bilar med ett tydligt mervärde, så kallade premiumbilar. Den enda bil jag kommit i kontakt med från GM som för mig gett Premiumfeeling är Saab 9-5 NG, och det vet vi ju hur det slutade. Buick LaCrosse kan jag inte uttala mig om men trots att många komponenter är gemensamma kan inte Opel Insignia slå sig in i den här matchen. Ledsen, men det är så.

GM är volym. Volym volym volym. Sälj mer sälj mer sälj mer. Sälja bra grejer och våga ta betalt för det tycks GM tro är för töntar. GM är världens största biltillverkare mätt i antalet sålda bilar. Med tanke på att man då man uppdaterade Matiz (som fick heta Chevrolet Matiz i Sverige efter GMs övertagande) inte höjde priset men försämrade krocksäkerheten säger lite om hur man resonerade och resonerar. Liksom svårigheterna att mixa Saabs och GMs företagskulturer (sannolikt beroende på bägge parter) där GMs svårigheter att förstå sig på Saab som högteknologisk nischtillverkare är blott allt för tydlig.
Eller det faktum att man direkt efter att ha gjort en Chapter 11 så tydligt strävade efter att bli världens största biltillverkare igen, trots nästan helt ny styrelse och det allvarliga läget. Ingen andades ett ord om att man ville bli världens mest lönsamma biltillverkare. Bara världens största.

Enligt OECD är världens oljekonsumtion nu på sin topp (jo det har visst med saken att göra!). Den planade ut 2006 och kommer inte att resa sig efter det. Däremot kommer efterfrågan att fortsätta öka i åtminstone ett decenium till. Troligen mer.
Resultat:
Skenande oljepriser.

Det är därför bensinen nu kostar 15 kronor litern här i Sverige och 5 kronor litern i USA (som är vana vid typ 3 spänn litern). Att miljöpartiet börjat samarbeta med regeringen har inte med saken att göra (vi samarbetar om asylpolitiken nämligen!).

Det här innebär att en väl fungerande kollektivtrafik kommer att vara nödvändig ganska snart. Bilen blir en lyx i våra städer och när det gäller landsortsbefolkningen kommer olika former av bilpooler att vara en nödvändig del i folks vardag (där behövs nämligen bilen, sedan gäller det att klara alla göromål på så lite bränsle som möjligt). Detta naturligtvis kombinerat med att vi måste hitta andra bränslen (Etanol är ett alternativ, men framställ den då för bövelen inte från överskottsvin! Kombinera också med hybridlösningar). Det gör att landsortsbefolkningen kommer att leta efter bilar med kvalité och hållbarhet. Det är folks sökande efter kvalité som gör att många japanska bilar numera görs i Europa för den europeiska marknaden. England, Tjeckien och Slovakien är tre populära länder. Polen är GM däremot mig veterligen ensamma om. Liksom att tillverka bilar för europamarknaden i Mexiko. Mexiko, Kina och Ryssland kan inte göra bilar krocksäkra och med känsla för kvalité. Med mervärde. Det har alla utom GM insett. GM ser till att kunna producera deras enkla skitbilar ännu billigare istället, för att den vägen tjäna pengar. Till och med Rumänska bilar (Dacia) börjar så sakteliga resa sig och bli bättre, liksom Skoda gjort. Det är (nästan) bara GM som hänger kvar vid billigt skit tanken.

I den framtiden finns det inte plats för en jättekluns till bilkoncern, nästan obscent fixerad vid försäljningsvolym men fullständigt oförmögen att producera bilar med något speciellt mervärde. Eftersom det är företagskulturen om är skev kommer de troligen att försöka hitta syndabockar att skylla på (och avskeda) innan de går under, där av det jag skrev i början. Eftersom de inte åtgärdar problemet kommer det troligen inte att hjälpa.

Detta är också, i bästa fall, orsaken till GMs märkliga attityd till att (inte) låta Saab fortsätta bygga befintliga bilmodeller. Att de då kan tjäna lite pengar på dem istället för att förlora pengar är ointressant för GM. De är ute efter att sälja många bilar, inte att tjäna pengar. När Saab inte kan hjälpa dem med det är Saab utan värde. I bästa fall är det så enkelt.

Är jag då den som sörjer? Om det bara hade gällt pamparna i toppen; Nej. Men nu gör det inte det. Kvartalskapitalism och när inskränkta företagskulturer som orsakar ekonomisk ruin är alltid tragiskt.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Början till slutet för GM

  1. Mattias skriver:

    I mina ögon är GM:s agerande rätt typiskt för hur de hittillsvarande ekonomiska stormakterna gör: I brist på något nytt att komma med gör man detsamma som hittills, fast pajigare (ex Cheva Matiz). Jag kan dessutom ”toppa” din tankegång med en annan historia om just Chevrolet/Daewoo.
    Dessutom finns en till potentiell huvudvärk (för GM) i det här. De enda europeiska länder som står högre än Polen på listan över ”failed countries” är gangsterstaterna i centraleuropa.

    • foto136 skriver:

      Stormakterna när det kommer till bilproduktion är Tyskland, Japan och Frankrike, i nu nämnd ordning, ska jag kanske säga med tanke på vad du brukar säga om BRIC.

      Vilka är gangsterstaterna? Med tanke på att t.ex. Tjeckien och Slovakien uppenbarligen kan göra bra bilar (Škoda, Kia och Hyundai tillverkar en del bilar här).

      Maila den andra historien eller skriv den i kommentarsfältet här är du bussig.

  2. Mattias skriver:

    Ber om överseende med lång svarstid.

    Med gangsterstater menas först och främst det som var Jugoslavien, men också till exempel Rumänien. De här länderna förenas bland annat av att penningtvätt i praktiken inte är straffbart.

    Chevrolet/Daewoo är ”marknadsledande” när det gäller att ge sina bilar ”bakfyllegaranti”. Det är min benämning på en oftast nybilsgaranti som är så luddig att bilägaren intalar sig att den gäller allt mellan himmel och jord – ända tills den stackars ägaren upptäcker att det är precis tvärtom. Som jämförelse, kolla med kompisar om de känner till gamla RH-garantin.

    • foto136 skriver:

      Snälla Mattias, börja läs igenom dina inlägg innnan du postar dem.

      Då vet jag vad du menar med gangsterstater. Luddiga garantivillkor låter ganska typiskt GM/företag av GMs sort. Ska vi våga oss på gissningen att de inte utbildar sina försäljare i konsumenträtt (som våra Elektronikvaruhus gör, vet jag nu eftersom jag precis blivit utbildad).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s