Därför vänder jag (nästan) änglamark ryggen

På det hela taget är min mathushållning kravmärkt. Finns det ett ekologiskt alternativ väljer jag i allmänhet det. Oftast behöver jag något specifikt och för mig viktigt argument för att inte välja miljömärkt. Te, sylt och senap är tre sådana produkter. I andra fall kan det vara så att sortimentet ekologiska produkter är för dåligt. Te passar in även här liksom färdiga köttbullar, som jag just nu har en förpackning i kylen, rapsolja (som jag dessutom använder väldigt lite), ost, både i bit och riven, pastasås, makaroner, russin, frukostflingor, bröd och bitsocker (strösocker har jag inget hemma).

Eftersom det ligger en konsumbutik hundra meter från busshållplatsen där jag stiger av som dessutom ligger så det kräver minimal omväg kan ni ju räkna ut var jag handlar. Då skulle man kunna tro att jag skulle kunna sätta ett änglamarks-A på kylskåpsdörren. Det kan jag inte. Faktum är att jag kan inte påminna mig en enda produkt där jag aktivt valt Änglamark som produktserie där det funnits andra miljömärkta alternativ (om änglamark är det enda miljömärkta alternativet händer det att jag väljer dem).

Jag har alltså förvisso änglamark spagetti, ägg, smör (som jag använder jättelite) och färdiggjorda pannkakor men har inte aktivt valt det alternativet. När det kommer till toapapper/hushållspapper, mejeriprodukter, te (som tycks finnas som en röd tråd genom detta inlägg) och glass har jag däremot aktivt avstått från just änglamark. När det gäller de två sista kategorierna till och med avstått miljömärkt delvis på grund av änglamarks tillkortakommanden.

Grejen är den att produkter man inte ställer några speciella krav på, som ägg, spagetti eller smör, där är änglamark bra. Deras pannkakor är helt okej. Men deras te, som tyvärr är det enda krav-Te jag hittat på konsum, är odrickbart, deras glass håller bigpack-kvalité men är betydligt dyrare än Hägendaz eller Ben&Jerry, som är mycket bättre glass vid sidan av kravmärkningen. I det sista fallet är skillnaden smått löjlig. Hägendaz ligger på runt 100 kronor per kilo, änglamark ligger på 180 kronor kilot och Bigpack (som den ligger närmast i kvalité för övrigt) ligger på typ 20 spänn.

Just på glassen blir det riktigt tydligt vad som är änglamarks stora problem. Eller rättare sagt ett av dem. Produkterna är miljömärkta, men sedan då? Vill man ha ett Toapapper som både är milövänligt och behagligt att använda har änglamark inget att bjuda på, vill man ha glass som inte är full med luft som vispats in med hjälp av konsistensgivare och liknande (den vägen får man upp volymen på en viss given massa, klassiskt bondfångarknep när det kommer till glass. ½ liter änglamarksglass väger 250 gram, en halv liter Hägendaz cirka 450 gram. Det är en av förklaringarna till den hiskeliga prisskillnaden ovan). Vill man ha mjölk eller fil som både är miljömärkt, lokalproducerad och producerad på ett mejeri som bara gör kravprodukter är inte änglamark förstahandsalternativet (tack och lov finns ett annat alternativ). Det finns bara en slags Änglamarks-Te, som helt enkelt heter Ceylon. Vanligt Earl Grey eller English Breakfast Tea finns helt enkelt inte. Änglamarks pastasås finns inte.

Man får lite intrycket av att Änglamark skapades på den tiden miljömärkt var jättehippt och man bara behövde vifta med kravmärket så betalade folk skjortan, trots att produkten i övrigt inte var särskilt märkvärdig. Det är också skapat innan man ställde andra krav på miljömärkta varor, som att det ska vara fritt från konstiga tillsatser (som glassen inte är) eller närproducerad (som mjölken inte är).

Det krävs mer än lite mindre konstgödsel för att jag ska tända till och bli imponerad på allvar. Och då är inte änglamark med i matchen. Så enkelt är det.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Därför vänder jag (nästan) änglamark ryggen

  1. Abe skriver:

    Jag håller med om att det här med miljömärkning av olika produkter inte är enkelt och miljömärkning inte är det samma som bra kvalité. Miljömärkning är viktigt och bra, men jag tycker att det man köper ska vara bra. När det gäller t.ex. toapapper så finns det ju det som är miljömärkt (Svanenmärkt) och av bra kvalité som man till och med kan få hemleverat så man slipper släpa på det. Jag brukar köper toapappret från http://www.hempapper.se.

    • foto136 skriver:

      När det gäller just Toapapper tittar jag inte på miljömärkningen. För mig gäller det att pappret är gjort av returfibrer och skönt för baken samtidigt. Har bara hittat ett märke som lyckas med detta och http://www.hempapper.se hör inte dit. Dessutom drar jag alldeles för lite papper för att det ska löna sig.

      Godkände detta inlägg trots att det luktar reklam lång väg. Ni som läser detta får självklart dra era egna slutsatser efter eget omdöme.

  2. plojmoj skriver:

    Håller med. Änglamark är kanske bättre mot miljön men smaken och hälsan tänker de inte ofta på. Ta deras mandelmjölk som är homogeniserad o bara 2 % mandel i o smakar inget vidare.

Kommentera

