Kyrkans variant av Teodicéproblemet

Teodicéproblemet finns inom kristendomen och buddismen och hinduismen. Grunden till Teodicéproblemet är att om nu Gud är god (eller Gudarna är goda, i fallet med buddismen), varför finns det då ondska i världen.

Det här problemet måste varje kristen, varje buddist, brottas med och hitta sin egen lösning på. I mitt fall så tror jag att Gud skapade även ondska för att vi ska kunna uppskatta det goda desto mer. För hur ska vi kunna veta vad som är gott om vi inte har något ont att jämföra med (på ungefär samma sätt som det aldrig känns så skönt att vara mätt som när man varit oerhört hungrig precis innan).

Just inom kristendomen finns ett annat problem i samma stil. Grejen är ju den att om man tittar i evangelierna så vänder sig Jesus väldigt mycket till de fattiga. Han visar till och med förakt mot världslig rikedom och hävdar att det är svårare för en rik att komma till himlen än det är för en kamel att komma genom ett nålsöga.

Problemet är nu; om det nu är på det viset, är då verkligen den mäktiga (och rika) kyrkan den bästa representanten för denna tro?

Jag är ordentligt skeptisk kan jag säga på en gång, vilket är anledningen till att jag till exempel varken går i kyrkan eller ens försöker mig på att missionera, eftersom jag nämligen än så länge inte kommit fram till vilken del av kristendomen jag tror på. Hittills så nöjer jag mig med att konstatera att jag tror på Jesus, jag tror på Gud, jag tror till och med på treenigheten (alltså även den Helige Ande). Men jag tror inte på kyrkan. Av den anledningen har jag lite svårt för trosbekännelsen (som nämligen handlar mer om kyrkan och sägnen om Jesus än om Jesus budskap).

Funderar allvarligt på att sätta mig och läsa ett stycke ur Bibeln, kanske jag kommer fram till något mer i min tro.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

