Lite dubbla känslor

Jag har precis tittat närmare på nya Kia Cee’d på Kias hemsida. Det är ganska intressant.

I det sammanhanget ska jag passa på att visa min uppskattning över att Kia är så pass generösa med upplysningar som de är vilket visar tydligare än någonsin en gammal anmärkning jag har mot små bilar och/eller dieslar.

Det gäller växellådorna. Små bilar har växellådor där växlarna ligger för tätt vilket dels skapar irritation eftersom man måste växla onödigt ofta, dels gör att högsta växeln blir onödigt låg vilket i sin tur gör att bilen lätt blir surrig på motorväg. När det gäller dieslar är problemet det rakt motsatta att växlarna ligger för glest och ger därmed andra problem.

Om vi tittar på Kia Cee’ds bensinmodeller så ligger framförallt 1an och 2an precis där jag vill ha dem, ettan bara startar bilen, tvåan ligger lämpligt för att använda vid gatukorsningar och för hastighetsbegränsningen 30 km/h. 3an ligger däremot onödigt lågt, så bilen antingen blir aningen surrig i 50 km/h eller så man behöver växla upp till 4an redan i tätort. Sedan har man alltså 5an för vanlig landsväg (70 km/h) och den sjätte växeln får man ta till för 90-väg och motorväg. I fallet med grundmodellen 1,4 EX kommer även 6an inte omöjligt att göra bilen surrig på motorväg eftersom varvtalet i 110 km/h stiger till närmare 3000 rpm. Sjätte växeln på den andra bensinmodellen, 1,6 Komfort, ligger bättre till och varvtalet på motorväg sjunker till betydligt mer beskedliga 2500 rpm. Detta är extra märkligt då downsizeing och just att höja växlarna (för att sänka förbrukningen) är något av trender inom bilvärlden idag.

Dieslarnas växlar ligger helt annorlunda. 2an ligger lite högt för 30-vägar. 3an ligger till och med lite högt för 50-väg. Fyran ligger till och med tydligt högt med tanke på 70-väg (motorn ligger på 1 700 rpm), femman ligger lite högt för 90-väg (drygt 1 800 rpm) och sexan ger knappt 1 900 rpm om man kör i 110.

Det här leder till två omedelbara slutsatser. Dels skulle man med lätthet kunna få ned ljudnivå och bränsleförbrukning på mindre (bensindrivna) bilar genom att helt enkelt konstruera växellådorna annorlunda med lite glesare steg och utan att två växlar ligger anmärkningsvärt tätt (vilket gäller samtliga manuella lådor på Kia Cee’d). Dels beror dieslarnas bristande bränsletörst till ganska stor del just på växellådorna.

Om man t.ex. kör en lång etapp på motorväg (vilket svenska motorjournalister är tydligt förtjusta i) gör det naturligtvis avsevärd skillnad om motorn varvar nästan 3000 rpm eller knappa 2000.

Det är snällt av Kia att vara så generösa med information, tyvärr kan man använda informationen för att få reda på att dieslarnas miljövänlighet, knuten till deras utmärkta bränsleekonomi, är ett ganska stort bluffnummer, eftersom en stor del av den lägre bränsleförbrukningen inte har ett smack med motorn att göra, utan växellådan.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s