Ett litet (eller kanske något större) köpråd.

Det finns två stora operativsystem på marknaden. Windows och Mac OS X. Windows är klart större. Bland annat beroende på att nästan alla stora datortillverkare anpassar sina datorer för just Windows och skickar dessutom med senaste versionen av detta operativsystem med sina datorer när privatpersoner köper dem. Vad beträffar den grupp som bygger sina datorer själva är det ofta (men inte alltid) gamers och Mac OS X är gjort för att jobba i snarare än leka med på för gamers vanligt sätt, dessutom är det vad jag förstår lite omständigt att installera OS X på dessa datorer. Så de kör också Windows. Eller i något fall linux.

De enda fabriksdatorer som levereras med Mac OS X är datorerna från Apple. Som fått namnet Macintosh, eller kort och gott Mac (som alltså strängt taget är slang). Den vanligaste Macen vad jag vet (säkrast att säga att jag inte är världens mest pålästa här) är en bärbar Mac, alltså en MacBook, med 13,3-tumskärm. För en person som söker efter en kompakt bärbar med goda prestanda (det som i vissa samanhang på PC-sidan kallas för ultrabook) är det ett utmärkt val.

Jag vågar dock påstå att för merparten av de människor som köper en bärbar för att de vill ha en smidigare skrivbordsdator eller för de som köper en bärbar för att ha i sina studier är det ett mer eller mindre lyckat köp. En PC som kommer att fungera lika bra för dessa uppgifter kostar så där 5-6 tusen upp till en MacBook Pro med 13,3-tumsskärm (som för närvarande kostar 11500 på elgigantens hemsida) blir då ganska häftig. Du kommer sannolikt att kunna behålla Macen längre, den har bland annat ruggit bra förhållande mellan batteritid och prestanda men om vi tänker oss som surfdator och för att skriva uppsatser på; Är det värt de pengarna?

Om du jobbar med layout, design eller programmering är svaret på den frågan utan tvivel ja, men bortsett från dessa grupper är jag ärligt talat tveksam.

Nu sitter kanske en del av er läsare och undrar varför jag ska skriva ytterligare ett blogginlägg där jag spyr galla över Apple, jag har ju redan skrivit ett par stycken.

Sant. Så det tänker jag inte göra.

Däremot ska jag i all blygsamhet be att få påminna om att Allt-i-ett datorn, som Apple introducerade med ur-Macen 1984 ingalunda har försvunnit från företagets sortiment. Däremot har den genomgått en del produktutveckling, milt uttryckt.

Resultatet är en produkt som är konkurrenterna vida överlägsna på ett par, för alla de som har begränsat datorintresse, väsentliga punkter. Till att börja med har vi fördelarna med en allt-i-ett dator. Det är en enhet på skrivbordet som inte är stort mycket större än bara skärmen om man jämför med en annan stationär dator. Du har dessutom de ergonomiska fördelarna hos en stationär dator och fördelarna som har att göra med Mac OS X (det kräver vanvård för att krascha och är mycket stabilt över tid, dessutom utnyttjar det datorns hårdvara på ett förstklassigt sett).

Om man dessutom tar med i beräkningen att den inbyggda skärmen är riktigt riktigt bra vilket även gäller medföljande mus och tangentbord kommer man fram till en slutsats som är nog så intressant:

Det är en klart prisvärd Mac!

En PC som prestandamässigt åtminstone har någon chans mot Macen kostar från sådär 7500 kronor om jag utgår från mina egna gissningar och elgigantens priser på hemsidan. Utan skärm och helt säkert med sämre mus och tangentbord.

En skärm som kan konkurrera med Macen’s kostar så där 2500.

Möss och tangentbord så man får dessa båda i samma klass som på Macen kostar så där 550-600 kronor.

Dessutom får vi räkna med att PC kommer att kosta sådär en tusenlapp i varianter på servicekostnader och lägga på en femhundring för en annan möbel eller liknande eftersom den inte är en allt-i-ett.

Nu får åtminstone jag det till en slutsumma på så där 11 500 kronor.

Macen kostar ungefär 10 papp. Det innebär att även om vi tar bort de sista 1500 kronorna i jämförelsen så hamnar man Break-even.

Alltså: Vill man ha en duglig dator som kommer att fungera snabbt och utan krångel för att surfa och kolla mailen på rekommenderar jag (en av jobbets främsta Mac-skeptiker) att du åtminstone överväger en Mac, närmare bestämt en iMac (som de heter nuförtiden). Här ska också sägas att jag jämfört med basmodellen iMac. De andra modellerna vansläktas inte, jag lovar!

Trodde ni det halvvägs genom detta blogginlägg?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

