En pudel!

Någon enstaka gång har jag skrivit blogginlägg som på olika sätt varit svåra att skriva, ofta därför att jag varit så förbannad att jag haft svårt för att vara helt saklig, något jag, med tanke på den kritik mot media jag ofta för fram i bloggen, måste sträva efter att vara. Jag måste helt enkelt lägga band på mig när jag sitter och skriver.

Det här blogginlägget är dock väldigt svårt att skriva av en anledning som är rätt ovanlig för att vara mig och förhoppningsvis ganska ovanlig oavsett vem skribenten är.

Jag skäms!

Vilket gör det här inlägget desto viktigare att skriva, jag har helt enkelt en skyldighet mot inte minst en person att skriva det för att minska den skada jag tyvärr är rädd för att jag bidragit till tidigare.

Med detta sagt, Åsa Walldau, jag är uppriktigt ledsen för den skada jag bidragit till att vålla dig och din familj och jag lovar att med detta och några följande blogginlägg göra mitt bästa för att minska den skadan och ge folk en mer nyanserad och korrekt bild av din roll i den tragedi som du och din familj vad med om för 8 ½ år sedan.

Det är ju till och med brottsligt att anklaga människor för brott. Men inte mot oss, inte mot mig, tydligen. Jag har ända sedan modet fått dras med elaka ankagelser om att jag skulle vara medskyldig, kanske till och med huvudansvarig för mordet och mordförsöket.

Karlsson & Walldau 2007, sidan 267

Jag vill minnas att jag vid något tillfälle menat ungefär att en av de märkligaste sakerna med rättegången som följde på ovan nämnda tragedi var att ovan nämnda Walldau inte hamnade inför rätta hon också. Jag kan tänka mig att jag sa något i stil med att om hälften av det man läser i tidningen är sant bör ju hon också hamna inför rätta.

Problemet är att hälften var inte sant. När det gäller Åsa Walldaus roll i denna tragedi var i stort sett rubbet som stod att läsa i Aftonbladet och Expressen rent förtal. Jag, som ändå är så mediakritisk som jag är, lät mig luras.

Hade det inte varit för en person som jag tidigare har hörts beskrivas som en ärlig skitstövel, en person jag har svårt för de gånger jag sett honom i TV och som den enda gång han varit engagerad politiskt stod för ett högerpopulistiskt parti, en slags förlöpare till Sverigedemokraterna. Det är med andra ord en person jag inte borde ha stora anledningar att tycka om. Det hindrar inte att jag (och många med mig skulle jag säga) är Bert Karlsson ett stort tack skyldig att han fick Åsa Walldau att skriva om vem hon verkligen är och hennes bild av vad som hände i Knutby i Januari 2004, och hände långt dessförinnan.

Mer kommer, men slutligen, i just detta blogginlägg vill jag också tacka Biblitoket i Rimbo som haft modet att köpa in boken, så att den kom i mina händer. Det är den vägen jag nu äntligen fått klarhet i de hemskheter som följde på mordet i Knutby i januari 2004.

Jag tänkte så en lång tid. Det är för galet, inget kan tro på det där tokerierna. Men månad ut och månad in pumpades bilden av mig ut på ett sätt som jag bara kan beskriva med en enda känsla. Det var medial våldtäkt! Det är inget fint ord, men jag inte beskriva mina känslor för det på ett bättre sätt.

Karlsson & Walldau Sidan 106, andra stycket

Jag säger rent förtal, Åsa Walldau använder termen medial våldtäkt. Det är starka ord. Vad mig personligen anbelangar tänker jag inte längre delta i denna mediala våldtäkt. Jag tänker skriva vad jag fått veta och jag tänker också visa er vad jag tror om hur något sådant kan inträffa och hur det kan komma sig att de ansvariga inte har ställts till svars.

Men det blir inte i detta blogginlägg (det skulle bli alldeles för långt då).

Karlsson, Bert Walldau Åsa (2007) Vem kan man lita på? Kristi Brud Heja Sverige AB, Växjö

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En pudel!

  1. Peter Gembäck skriver:

    Tack! Bra skrivet.

  2. Alexander Westman skriver:

    Hej. Starkt av dig att du är ärlig och erkänner ditt misstag. Står för det och ändrar åsikt.

  3. Emma Gembäck skriver:

    Hej! Tack att du skriver det många borde ha skrivit!!! Med vänlig hälsning, Emma

Kommentera

