Något man aldrig får glömma

Jag fortsätter att blogga om vad jag normalt inte bloggar om för att bilden av mig inte ska bli alldeles galen. Den så att säga andra sidan av myntet när man pratar om media och hur man är missnöjd med den.

I mitt förra inlägg skrev jag om det faktum att man inte får ge någon några möjligheter att censurera media.

Jag tänkte fortsätta på det spåret nu. Det får inte finnas några möjligheter för enskilda makthavare att censurera media så att de kan bete sig hur som helst. Det får inte finnas några möjligheter för myndigheter att missbruka våra pengar eller sin makt och komma undan med det.

Alla former av missbruk av makt och/eller pengar som är just missbruk och kan styrkas via pålitliga källor ska utan minsta pardon publiceras.

Det viktiga här är att inte ta upp minsta skitgrej, på ren svenska, för då ledsnar folk. Men alla allvarligare förseelser ska publiceras när de kan styrkas. Länge fanns det en kultur i svensk press att vissa saker om regering, maktelit och kungahus skrev man helt enkelt inte om. Då var samhället viktigare än att medborgarna fick information om vad som pågick. Det är naturligtvis helt galet!

Företagsledare och politiker är alltså inte mer skrupelfria idag än för femtio år sedan, däremot är de inte lika skyddade, vilket jag inte kan se som något annat än positivt.

Ingen ska hållas om ryggen på det viset. Inte ens ägaren till den egna tidningen eller grannredaktionen som man har så trevligt eftermiddagsfika med en gång i veckan (om sådana saker förekommer, jag vet inte).

På det viset är media helt klart på väg åt rätt håll, och det mediadrev Liza Marklund råkade ut för som resultat av att Gömda är basserad på verkliga händelser, inte “en sann historia” som det förut stod i böckerna en delseger.

Så det finns positiva saker med svensk media. Låt oss inte glömma det. Även om det finns mycket som de behöver jobba med och mycket som behöver förbättras.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

