Det är inte utan att jag blir lite orolig

Metro har precis testat iPhone 5 och jag blir som sagt lite orolig.

Testet visar dels att smekmånaden är över för Apple, vilket väl egentligen inte var särskilt oväntat. Den tid när Apple kunde presentera vad som helst och journalisterna gjorde vågen är helt enkelt över. Man börjar få en mer nykter syn på Apples produkt och det gör att även om testet berömmer den nya skärmen (som både är större och har widescreen-proportioner vilket gynnar filmtittande i mobilen), snabbheten och det faktum att iPhone 5 är lättare och tunnare än den gamla. Man ska inte glömma det faktum att bakstycket som tidigare var i någon slags glas nu är i aluminium vilket självklart är bra för slagtåligheten.

Men man går så långt att man hävdar att det inte är någon större vits att byta upp sig från iPhone 4 (-s) till iPhone 5 vilket jag inte håller med om av det jag läst hittills. Speciellt om man har en iPhone 4 (utan s) och bindningstiden går ut tycker jag absolut inte man ska köpa en 4s, satsa hellre på 5an.

Det är inte detta som gör mig orolig.

Det är det faktum att metros prylredaktör också klagar på ett visst mått av skrammel från testexemplaret samt flimmer från skärmen som att vissa pixlar inte riktigt fungerar.
Det gör mig orolig.

Jag är väl en av de mest iPhone-skeptiska på jobbet men jag kan helt ärligt tala om för kunder som fungerar på en att poängen med iPhone är en snudd på skottsäker mjukvarustabilitet och en mycket god hårdvarustabilitet.

Men om iPhone börjar slarva med kvalitén, varför ska man då om så där ½-1 år betala 5500 för en iPhone 5 när man vid det laget lär få en Galaxy s3 för 500-1000 kronor mindre? Under förutsättning då att Samsung absolut inte slarvar med kvalitén på S3an förstås, annars är ju valet lätt.

Så för Apples skull hoppas jag att Metros testexemplar var ett undantag.

Eller kanske skulle Apple behöva gå på pumpen någon gång för att mogna som företag?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

