Jag är en periodare…

Ta det lugnt. Jag är inte alkoholist. Jag vågar nog påstå att jag inte har någon form av missbruksproblematik. Vilket jag tack och lov delar med stora delar av mänskligheten. Faktum är att till skillnad från många vuxna svenska människor så är jag inte ens koffeinist. Visst, jag dricker en eller två muggar kaffe om dagen när jag jobbar, men jag kunde sluta med kaffet under semestern utan större biverkningar än att jag naturligtvis blev tröttare.

Det jag menar med att jag är en periodare är att bloggen även den är något där jag skriver då och då, med ojämna mellanrum. Lite då och då kommer det förstås en serie inlägg där jag skriver om liknande saker. Som nu senast när jag skrev om Walldauövergreppen, alltså den gravt osakliga porträtteringen av Åsa Walldau i samband med Knutbymorden.

Ibland händer också saker som får oanade konsekvenser. I mitt näst senaste inlägg så skrev jag ju lite kort i slutet att jag gått över från Aftonbladet till Svenska Dagbladet när det gäller att kolla de dagliga nyheterna. Detta har fått två konsekvenser där åtminstone den ena är lite intressant.

Det ena är att Svenska Dagbladets hemsida går mycket snabbare att gå igenom, vilket har gjort det möjligt för mig att läsa tidningen på morgonen, något jag helt enkelt inte hann tidigare. Det är inte så konstigt med tanke på att startsidan för www.svd.se tar 7 sidor om jag skulle vilja skriva ut den, medan startsidan för www.aftonbladet.se tar 11 sidor. Det innebär att aftonbladets startsida är 57 procent längre. Det krävs ingen direkt anslående intelligens för att förstå att den tar längre tid att gå igenom.

Det andra är att jag inte hittar lika mycket att blogga om. Eftersom jag inte hittar så många artiklar att störa mig på!

Lite grand kan man fundera på vad som skulle hända om Aftonbladet skulle fundera på varför 6 miljoner svenskar, däribland en del barn och riktigt gamla utan daglig kontakt med internet, inte läser aftonbladet ens på nätet. Eller varför 8 miljoner svenskar inte väljer att läsa papperstidningen.
Eller om Wikipedia skulle fatta ett policybeslut att inte anse Aftonbladet och Expressen som pålitliga källor.

Nog om detta. Får vi se när jag känner för att skriva i bloggen nästa gång.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

