Ljusfunderingar

När jag skriver detta är det söndagen den 2 december och tillika andra advent. Det är alltså hög tid att julpynta sin bostad. För en gångs skull har jag varit ute i något så när god tid och köpt allting, det enda jag inte fått upp är en krans på dörren, men den åker upp idag.

När flickvännen kom över på besök igår hjälptes vi också åt med en del grejer. Främst en ljusslinga som jag satt upp i fönstret till rummet (jag bor i en etta). I samma fönster ställde vi en stjärna på fot. Vi blev faktiskt rätt nöjda med resultatet:

IMG_0003

Denna ljusslinga fick mig dock att börja fundera på en grej. Det här med det “onaturliga” ljuset från lysrör, lysrörslampor och LED-lampor.

Frågan är om det ljuset verkligen är så onaturligt. För att reda ut svaret på den frågan så måste vi naturligtvis börja med att fråga oss: Vad är naturligt ljus?

Åtminstone för mig så blir svaret först och främst: Solljus. Vad kännetecknar då solljus? Jo två saker. Dels en ganska hög färgtemperatur (strax under 6000 K) och dels att ljuset kommer från något som, typ, brinner. Det är inte helt sant, att solen brinner, men det är tillräckligt nära för att vi ska kunna fortsätta resonemanget med den utgångspunkten.

Just att ljuskällan kommer från eld eller liknande gör nämligen att solljus innehåller alla varianter av ljus som vi kan upptäcka med ögat, från rödaste rött (färgtemperatur cirka 1 000 K) upp till blåaste blå (färgtemperatur 10 000 K). Det gör att i solljus så ser vi alla färger, men medelvärdet på solljuset ligger på ungefär 5 500 K mitt på dagen om det är soligt ute. Är det molnigt ute så hejdar molnen det rödaste ljuset och solljuset får ett värde på cirka 6 000 K.

När det kommer till lysrörslampor och LED-lampor så är det inte ett kontinuerligt spektrum på samma sätt som i solljus eller glödlampor i alla dess former (inklusive t.ex. Halogen). På det viset så är förvisso ljuset från en lysrörslampa mer onaturligt än glödlampsljuset.

Men!

Färgtemperaturen är faktiskt närmare solljuset med LED-lampa än med glödlampa. Det gör att när jag tittade efter igår (och kollade på min mobilkartong) så kom jag fram till att jag faktiskt får ett mer korrekt färgseende med ljusslingans “onaturligt” blåa ljus än med glödlampor.

Och om jag minns rätt är det bara vi i norden som klagar på detta ljus.

Sannolikt beror det på att vi, som ju har kolsvart stora delar av året, jämför med glödlampans röd/oranga ljus, som för övrigt ligger väldigt nära stearinljuset, inte med solen som vi kanske borde göra. För det känns ju faktiskt lite ovant med ett ljuskälla motsvarande ungefär en 25 Watts glödlampa som ger korrekta färger typ solljus.

Det kan jag ju erkänna rakt av att jag håller med om.

Men är det onaturligt? Det tål att funderas på!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

