Väntade nyheter

En stor Amerikansk undersökning (nästan 4 000 personer ingick i undersökningen) hävdar nu att personer som talar i mobiltelefon medan de kör bil även visar prov på andra riskbeteenden som att köra fast de är sömniga, göra andra saker med mobilen som att skicka sms eller mail, köra för fort eller köra utan säkerhetsbälte.

Jag är inte förvånad. Själv skaffade jag mig min första hands-free bara ett par månader efter att jag tagit körkort. Jag vinglade nämligen så jag inte kände jag kunde lita på mig själv i trafiken innan. Åtminstone en person jag sett prata i telefon samtidigt som hen körde bil vinglade även hen, men uppenbarligen utan att se faran med det. Personen ifråga körde dessutom på motorväg, pratandes i telefon, rökandes och styrandes bilen med knäna! Lyckligtvis pratar vi en stor och stadig bil, hur det hade slutat om han suttit i en riktigt liten bil som Peugeot 107/Citroën C2 vill jag inte tänka på…

Det handlar helt enkelt om riskmedvetande. En person som pratar i mobil samtidigt som man kör bil ser inte lika allvarligt på riskerna som en person som väljer att låta bli. I det läget är det ju ganska troligt att detta beteende även gäller andra saker än precis bara pratandet i mobilen.

Så jag måste erkänna att jag inte är förvånad.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

