Så var det de där med negativ vinkling igen

Om man som blockpolitikhatare vill bli tagen på allvar måste man erkänna när regeringen har gjort något bra också, även om man råkar vara medlem i ett av oppositionspartierna. Även om det tar emot.

Jag begär inte att alla ska hålla med mig. Framförallt inte alla i våra fyra oppositionspartier. Däremot blir jag lite beklämd när våra medier på det viset går våra ärenden. Det blir nämligen lite olyckligt. Jag vill gärna att medierna slår oss på fingrarna om vi är orättvisa i vår kritik av regeringen.

På en mycket bestämd punkt har vi inte fått det.

De nya miljöbilsreglerna. Istället för att framhålla de positiva sakerna lika mycket som de negativa så gnäller man bara och pratar bara om de negativa sidorna.
De nya miljöbilsreglerna bygger på att utgår från bilens vikt (nedan benämnd v) räknar hur mycket bilen får släppa ut för att klassas som miljöbil (nedan benämnt u). Man räknar då enligt följande:

(m-1372)*0,0457+95=u.

Det här gör att utsläppen varierar ganska ordentligt med vikten. Om vi utgår ifrån Toyotas modellutbud t.ex. så får lilla Agyo i basutförande (drygt 900 kilo lätt) får bara släppa ut 74 gram per kilometer då den körs enligt blandadnorm. Jätte-SUVen Toyota LandCruiser i V8-utförande med en tjänstevikt på så där 2700 kilo får å andra sidan släppa ut 156 gram per kilometer under samma förhållanden. Förvisso lite mer än dubbelt så mycket, men så är också bilen 3 gånger tyngre!

Det finns tre bra saker med de nya miljöbilsreglerna.

1. De har skärpts. Ordentligt! Andelen miljöbilar när det kom till nybilsförsäljningen 2012 låg farligt nära 50%. Grejen med miljöbilspremie eller liknande är ju att belöna ovanligt miljövänliga bilar. Den ska alltså vara låg, helt klart under 50% och helst under 25% också. Inte minst motorpressen verkar tro att idealet är att 100% av bilarna får miljöbilspremie, vilket vore störtlöjligt. Vill man ha med fler bilar får man använda någon slags trappstegsmodell. Något regeringen i praktiken inte gjort.

2. Man har täppt till en lucka i reglerna. Nu kommer jag in på en av mina favorithackkycklingar. Chevrolet Matiz. Jag har spytt åtskilligt med galla över den bilen och jag är inte klar än, även om modellen är nedlagd (Tack gode Gud för det!!). Chevrolet Matiz var nämligen miljöbilsklassad. En klassning den absolut inte förtjänade. Den hade mot slutet av sin levnad en liten 0,8-litersmotor på 51 hästkrafter som endast behövde 0,52 l/mil vilket gjorde att den precis klarade miljöbilsgränsen. Varför förtjänar den då inte miljöbilsklassningen? Jo en så liten och klen motor ska dra betydligt mindre bränsle än så!! Ovan berörda Toyota Agyo till exempel har en 25% större motor, är i runda tal 10% tyngre och har 33% högre effekt. Den borde ju, kan man tycka, då dra betydligt mer. Det gör den inte. Den drar 17% mindre bränsle. Och motsvarande mindre koldioxidutsläpp. Och Toyota Agyo är inget ingenjörstekniskt mästerverk. Trots det är effekt/förbrukningsförhållandet 50% bättre!!

3. Det finns en åtminstone teoretisk möjlighet för större familjebilar och andra större bilar att nå upp till miljöbilsgränsen. Men då får tillverkarna spänna musklerna ordentligt. Ovan nämnda Toyota LandCruiser måste till exempel hålla förbrukningen under 0,65 l/mil om den har bensinmotor och 0,56 l/mil om den går på diesel. Svåra krav. Men ändock något rimligare än cirka 0,5 respektive cirka 0,45. Och eftersom bilen är sjusitsig är det faktiskt ingen dum bil för en bil pool på landsbygden.

Jag hade nog gärna sett en trappstegslösning så att bilar som är nästan så här bra också får lite förmåner (om än inte lika mycket) och jag tycker nog att miljöbilspremien kunde vara större, men tilldelar ändå regeringen betyget C för nya miljöbilsreglerna och medierna betyget F för rapporteringen om dem.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s