Recension av recensionerna

Sedan i oktober finns det en mobil som jag är allvarligt intresserad av att köpa när bindningstiden på mitt abonnemang går ut den 3 mars (jag funderar nämligen allvarligt på att byta operatör, men senaste besöket på telenors hemsida gör mig faktiskt osäker, inte minst eftersom svårigheterna de haft verkar ha upphört).

Telefonen jag är intresserad av är Samsungs Galaxy S3 Mini.

Om ni läser recensionerna av Galaxy S3 Mini kommer ni faktiskt att upptäcka att samtliga recensenter har visat prov på vad jag haft anledning att kommentera tidigare; recensioner säger väldigt mycket om recensenten. Ibland (även om så inte är fallet med de recensioner av S3 Mini som jag läst) till och med mer än det säger om produkten.

Men varenda recension jag läst så säger recensenten att mobilen inte alls är särskilt lik stora S3an men däremot väldigt lik Galaxy S Advanced eller rent av modellen som bara heter Galaxy S från 2010.

Låt oss konstatera två saker: För det första kan vi konstatera att om den är “skrämmande” lik Galaxy S från 2010 så bör journalisten från mobil som skrev detta ha problem med hjärtat på jobbet för då är det väldigt många mobiler som är skrämmande lika. Likheterna med S Advanced från januari 2012 är betydligt större, men inte ens här känns det som kopieringsvarning. Allt är ett snäpp modernare på S3an.

Inte minst mjukvaran och designen som i bägge fallen är bra nära blåkopia av storebror S3. Vilket inom parentes sagt innebär samma solida känsla i den förvisso ganska tråkiga plasten. Dessutom har Samsung kommit ihåg att ge kund möjlighet till ganska många trevliga tillbehör till s3 mini.

Jag lovar och svär att ni som läser detta med lätthet kommer att se likheterna i användarupplevelse mellan s3 Mini och s3 när ni använder telefonen, även om kameran är sämre i S3 mini, displayen är mindre och någon enstaka av de allra mest avancerade funktionerna fått stryka på foten. Råprestandan är kanske inte fullt lika mördande. Däremot kommer ni inte att upptäcka någon speciell likhet med Galaxy S Advanced utom när man går in på exempelvis www.gsmarena.com och använder deras jämförelseverktyg (här är skillnaderna mot S3 ganska många).

Men pratar ni i ett datablad eller i en telefon? Dessutom: Det Samsung gjorde en grej av när S3 lanserades var att den var “beyound smart” och det handlade väldigt mycket om mjukvaran. Mjukvaran som S3 mini också har.

En annan viktig grej med S3 var designen och då bland annat färgerna. Den fanns inte i svart från början (den LTE-version som nu finns finns i svart) utan bara vit och blå. Numera dessutom röd. För min del känns det så skönt med att någon mobiltillverkare vågar gå mot strömmen och sticka ut där. Samma ska gäller för S3 mini som finns i vit och blå, samt snart i röd.

 

Jo en sak innan jag slutar: Hur kan jag uttala mig om en telefon jag inte ens äger? Har kommit i kontakt med den rätt ordentligt på jobbet är svaret.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

