Dolda budskap

Det finns tillfällen när man måste vara lite fräck. Inte minst när det kommer till politik och angränsande områden. Det handlar om att folk tycker något annat än de vill att vi ska tro att de tycker, och då gäller det förstås att lura dem på något sätt så vi får reda på vad de verkligen tycker.

Det finns ett knep som varit känt i forskarkretsar i åtminstone 20 år som är bra nära idiotsäkert för att komma runt den här typen av svårigheter (möjligen förstör jag nu för våra forskare, jag ber redan nu om ursäkt för den saken). Jag tror det beror på att fällan som jag nu ska beskriva är så intellektuellt jobbig att de flesta inte tycker det är mödan värt att försöka jobba runt den. Jag kan också tänka mig att det är så enkelt att så länge de lurar sig själva (och de gör de oftast!) så blir det helt enkelt svårt att manövrera runt den här fällan.

Hur ser då den här fällan ut? Jo man vänder på frågan. Man frågar inte vad som är manligt (eller kvinnligt). Man frågar vad som är omanligt (eller okvinnligt). När sedan folk är färdiga med uppräkningen är det bara att bocka av punkt för punkt och sedan har man ganska snart en utsökt beskrivning av vad personerna anser vara manligt/kvinnligt som inte är hälften så liberal som de själva påstod från början.

Ibland måste man ta i ett snäpp till.

Man tolkar det folk säger tvärt om. Exempelvis så är det vissa ord som har väldigt positiv prägel som vissa kretsar har lärt sig att utnyttja.

Ett sådant ord som jag berört tidigare är när ordet Demokratiskt förekommer i det officiella namnet på ett land. Det brukar nämligen betyda att landet är en diktatur. Tyska Demokratiska Republiken (Deutsche Demokratishe Republik – gamla östtyskland), Demokratiska Folkrepubliken Korea (Nordkorea – en av världens värsta diktaturer) och Demokratiska Republiken Kongo (Kongo-Kinshasa – om jag påstår att det landet är en demokrati med flickvännens familj närvarande kommer de att skratta ut mig, skälla ut mig eller bägge två).

Ett annat sådant ord, har jag upptäckt, är frihet. Ett parti som tjatar om friheter hit och dit bör man se upp med. De har något lik i garderoben.

En Facebook-bekant (ni vet, sådana där som man aldrig har träffat i verkligheten men gemensamma intressen har gjort att man har kontakt på facebook) gjorde lite reklam för “Det fria partiet” via just Facebook. Som den vetgiriga person jag är går jag in på deras hemsida och går igenom partiprogrammet.

Det är ganska intressant och ganska förskräcklig läsning. Det de fria partiet vill göra är att frånta bankerna kontrollen över vår ekonomi, gå ur EU, minska vår roll i FN, införa närvaroplikt i Riksdagen, mot en inträdeslön som t.o.m. är under medellönen i Sverige (och cirka 20 000 kronor lägre än dagens nivå). Det kanske inte låter så jättefel, men låt mig nu påpeka ett par saker (om det jag beskrivit ovan och lite annat smått och gott).

  • Att kraftigt minska bankernas inflytande och samtidigt gå ur EU innebär att Sveriges ekonomi blir mycket mer sårbar. En sårbar ekonomi kommer då och då att försätta medborgarna i trångmål och göra dem ofria.
  • I partiprogrammet står att lönen i Riksdagen ska vara 25 000 kronor. Inte 0,5 prisbasbelopp (det blir ungefär samma pengar). Det vill till att man uppdaterar partiprogrammet ofta, annars kommer det ansvarstunga riksdagsarbetet att vara ett låglöneyrke snart och det är väl ändå att ta i åt andra hållet!
  • Det står mig veterligen överhuvudtaget ingenting om djurskydd i deras partiprogram. Kan det vara så att de vill att människan ska vara fri att behandla djur hur som helst.
  • Det står uttryckligen att fildelning ska vara helt fri alltså även om man tjänar pengar på det. Jag anser, tillsammans med både mp och pp, att fildelning som sker utan ekonomiska intressen ska vara lagligt. Men för mig är det självklart att jag inte ska få tjäna pengar på vad Jan Guillou eller Sara Varga gjort (för att nämna två av mina levande favoriter) utan att de ska få sin del av kakan. Att tjäna pengar på vad någon annan gjort är att vara en parasit. Varken mer eller mindre. Eftersom en klar majoritet av landets befolkning inte gillar parasiter tror jag inte de har folkets stöd bakom en sådan lag.
  • Det står uttryckligen att de vill ta bort lagar som bältestvång i bilen, hjälmlagen på motorcykel och andra lagar “utan brottsoffer”. Utan en tanke på att sådana lagar mycket väl kan rädda människoliv och att de “brottsoffer” som kommer ifråga är de människor som inte blivit invalidiserade eftersom lagen fick dem att välja den säkraste lösningen utan att man behövde ge dem en grundlig fysiklektion.
  • Det är tre personer som står som frontfigurer bakom detta parti. Alla tre är män och de två frontfigurerna är framgångsrika män i åldern 30-50 år. Alltså den grupp som har det allra bäst och är allra mest fria i det samhälle vi har idag och alltså om alla regleringar släpptes skulle vara den grupp som tvingar andra att vara ofria. Än så länge finns inte en enda kvinna med i frontgruppen, bara som ett exempel.
  • Slutligen: I inledningen till hemsidan står en hel del om hur de etablerade partierna är. Där har man uppenbarligen klumpat ihop alla åtta riksdagspartierna i en klump som man stämplar som onda för att själv framstå som god. Låt mig då direkt klargöra att en sådan generalisering är så respektlös att jag faktiskt föredrar blockpolitik i den jämförelsen. Dessutom visar det hur högt (nåja…) man värdesätter det där med allas lika rätt att bli bemött utifrån den man är och inte få någon stämpel på sig (en stämpel som gör en ofri…) när det kommer till kritan.
  • Slutligen: Om man tittar igenom partiprogrammet verkar det vara en slags blandning av kommunism och anarkism. Mig veterligen inte en politik som varit långsiktigt hållbar någonstans.

Så frihet är nog bra. Men sunt förnuft och historisk kunskap är inte så dumt det heller. Och högmod går dessutom före fall…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

