Snålheten och visheten, del …

Genom historien har många, långt före mig, visat på olika sätt att talesättet att snålheten bedrar visheten. Det talesättet har inte tillkommit av en slump utan av erfarenheter, ibland ganska bittra sådana.  Jag vet alltså inte vilken gång i ordningen som det tas upp, därav att jag inte skriver vilken del.

Det jag tänkte på nu är emellertid ett exempel som kommer allt närmare, även om det är svårt att tro på termometer eller utsikt genom fönstret. Snart är det nämligen dags att låta vinterdäcken åka av.

Om det nu är någon av er läsare som sitter och tänker “Äsch jag har dubbfria vinterdäck så jag låter dem sitta på” så är detta blogginlägg en spark i baken på er med budskapet tänk inte ens tanken!!!

För det första blir inte minst bromsegenskaperna fasaväckande dåliga. När vi pratar bromsegenskaper från landsvägsfart eller ännu värre motorvägsfart pratar vi billängder längre bromssträcka. Rådjuret som du skulle ha klarat med sommardäck krockar du med i +30 km/h.

Nu kommer emellertid det absolut viktigaste argumentet. Det blir nämligen inte ens billigare att göra på det viset.
Hur kan det nu vara det? Du behöver ju en fälguppsättning mer och dessutom kostar det ungefär 400 kronor per år att byta däck två gånger om året om du inte gör det själv.

Jo av två skäl. För det första är vinterdäck dyrare än sommardäck. För det andra har vinterdäcken mjukare gummi (det är i själva verket mer än halva grejen om vi pratar dubbfritt). Mjukare gummi slits snabbare och borde åtminstone ge högre bränsleförbrukning, det sista är inte klarlagt.

Om vi t.ex. tänker oss Sveriges vanligaste bil nysåld till privatpersoner, Kia Cee’d Sportwagon (kombin alltså) så har grundmodellen hjul i dimension 195/65-15. Fyra stycken Continental WinterContact kostar 3 355 kronor från Alvén och Ingmarsson. Fyra stycken sommardäck, Continental Premium Contact 5 kostar 3075 kronor från samma ställe. Alltså lite billigare. Men fortfarande inte så man tjänar in kostnaden för fälgar och däckbyten.
Lugn, det kommer.

Vinterdäcken håller ju nämligen inte lika länge. När det mjuka gummit används på sommaren så slits däcken betydligt fortare. Om vi räknar över en femårsperiod, cirka 10 000 mil, kan man lugnt räkna med att det går åt tre uppsättningar vinterdäck under dessa 10 000 mil. Alltså till en kostnad av 10 065 kronor. Dessutom ska dessa hjul monteras, total kostnad för det 600 kronor. Totalt 10665 kronor.

Om du å andra sidan byter däck två gånger om året så behövs bara två däckuppsättningar till en total kostnad av 6430 kronor. Sedan tillkommer kostnad för däckbytet totalt 2000 kronor och kostnad för fälgar som inte behöver vara mer än så där 2 500 kronor. Slutsumman blir då 10 930 kronor. Du spar 270 kronor på fem år på att utsätta andra för livsfara och köra med vinterdäck på sommaren.

Detta under förutsättning att jag inte har rätt i att bränsleförbrukningen ökar och att du inte byter däck själv. Har jag rätt i det första och du byter däck själv (smidigt sätt att lära dig hur du ska göra om du får punkta för övrigt) så är det till och med billigare att köra med sommardäck på sommaren.

Förutom att det blir säkrare.

Så när snön försvunnit: På med sommardäcken för 17!!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s