WRC FIA World Rally Championship del 1

Första intrycket

När detta spel kom ut för ungefär tre år sedan så var det första WRC-spelet för PC. Den tidigare serien WRC-spel fanns inte för PC eller Xbox utan var ett rent Sony-spel, alltså för olika generationer Playstation.

Det är också det första spelet på fem år som är officiellt licensierat av FIA. Det märks att man har slagit på stort. Men också att man inte nått riktigt ända fram.

Det här är ett spel som lagt mycket möda på att vem som helst, hemma vid datorn, ska få känslan av att delta i WRC eller deras underserier. Det märks på hela spelets upplägg och även på bilarnas beteende i spelet (mer om det under separat rubrik).

Jag köpte det här spelet på rea tre år efter lansering vilket innebär att jag köpte det till ett helt annat pris. Det ska naturligtvis med i bedömningen av spelet och om det ska antas vara prisvärt eller ej.

Innan jag köpte det här spelet så installerade jag demon för WRC 3. En av skillnaderna är att WRC 3 har en speaker som pratar med dig mellan racen. Det är inte utan att jag saknar den i det här spelet, även om informationen är lättare att tillgodogöra sig i det här spelet (man får den endast skrivet).

Däremot måste jag få lov att påpeka redan från början att det spel jag då köpt är inte PC-versionen av spelet. Det är gissningsvis spelet för Xbox som man konverterat programkoden på. TV-spelskänslan är tydlig på gott och ont. Mest ont faktiskt. Spelet har mig veterligen inte en enda unik funktion för PC-versionen, däremot har man glömt att ta bort en varningsruta om att man inte får slå av strömmen till sin enhet medan spelet sparar och glömt att lägga in ett menyalternativ för att avsluta spelet (?!?). Dessa saker drar självklart ned första intrycket.

Första intrycket ger spelet betyget 3 på en 7-gradig skala.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

