WRC FIA World Rally championship del 3 (bilarna och deras köregenskaper)

Här finns alla bilar från framhjulsdrivna bilar på 170 hästkrafter och utan turbo upp till gamla grupp-b-monster på 550 hästkrafter, naturligtvis otroligt turboladdade. Intressant nog har ingen av bilarna vad jag märkt hittills t.ex. fullt justerbar fjädring och även om bilarna finns med så finns det anledning att anmärka på deras köregenskaper.

Till att börja med så är bilarna i grunden inställda för att en amatör med ovanligt taskig koordination och utan minsta erfarenhet av varken bilspel eller körning i verkligheten ska kunna vinna. Även de allra enklaste J-WRC-bilarna har Elektronisk bromskraftsfördelning, ESP och dessutom en specialfunktion i spelet som kallas bromsassistans påslaget för fullt, utom i en del av spelet där tanken är att man ska lära sig körteknik, där den varnar med stora bokstäver för den saken. Är man van vid bilspel, har körkort eller helt enkelt vill använda datorspelet till att kunna misslyckas grundligt utan att slå ihjäl sig ska man komma ihåg att slå av inte minst bromsassistansen som dels fungerar som ett ovanligt brutalt och överbeskyddande ESP-system, dels bromsar ned bilen så att utmaningen i körningen helt försvinner. Vill man ha det allra minsta utmaning i att köra bilarna skulle jag säga att denna funktion alltså ska vara avslagen helt. Värt att noter är också att dessa inte kan slås av medan man kör ett mästerskap!

Mycket av inställningarna för den halvblinde och körkortslösa amatören går att förändra, men det tar tid från själva körningen. Det tog mig t.ex. åtskilliga speltimmar innan jag fick klart för mig att anledningen att de framhjulsdrivna bilarna upplevdes sega i svängarna nog för vår tidigare nämnda amatör inte skulle bli överraskad var att någon på Milestone (spelutvecklaren) fått för sig att grundinställningen skulle vara i det närmaste helt låst differential. Efter att ha ändrat inställningen så gick det att svänga även med dessa bilar. Bilarna är alltså inte på något sätt neutralställda när man börjar loppen eller börjar köra med dem, utan inställningarna är rätt tuffa från början. Jag började då med att neutralställa bilarna inför varje race för att sedan lära mig hur de skulle ställas in mer noggrant.

Totalt sett så är bilarna, och inte minst att det finns så många av dem, med beröm godkända, men de tråkiga inställningarna i början och svårigheten a att slå av (st-)jälpfunktionerna drar ned betyget till endast 3 av 7.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s